صفحة: 156

. 8 א . בפסוקים אלה מתוארת שליטתו המוחלטת של אלוהים בסערת הים : - "ויסזל בדלתים ים" - אלוהים כולא את הים בדלתיים . T ? -T : ? I VT - - "בשומי ענן לבשו ועךפל חתלתו" - כאשר אלוהים מחליט הוא מחתל' את הים והים משנה את צורתו והופך לענן או לערפל . - "ואשבר עליו חקי - " ... חוקיו של אלוהים הם אלה החלים על הים ואין לו חוקים משלו . - "ו אמר עד פה תבוא ולא תסיף " ... אלוהים הוא הקובע את גבול הים ( היבשה , ( ולא הים בעצמו . ב . על-פי מסורות כנעניות קדומות , הים הוא אל עצמאי המורד באלוהות המרכזית . הטקסטים המקראיים , המבהרים את שליטתו המוחלטת של ה י בים ' , משליטים' את ההשקפה המונותאיסטית על המיתוסים הקדומים . עוד על המיתוסים הכנעניים ועל יחסו של המקרא אליהם ראו עמ י . 9 . 29-23 בפסוקים אלה מתוארת התמודדות של ה' עם מפלצות קדומות , תנינים ולווייתנים . ההתמודדות של אלוהים עם החיות הללו נעשית בדרך אלימה : "שבךת ראשי תנינים ... ךצצת ראשי לויתן - " . חיזוק הטענה שתיאורים אלה משקפים ויכוח עם המיתוס : אלוהים ניצח את החיות הללו , ומכאן שהאל המקראי - בניגוד לבעל - לא נמצא במצב שבו היסודות השוררים כמציאות מאיימים עליו . - חיזוק הטענה שתיאורים אלה משקפים קבלה של המיתוס : אם חיות אלה מתוארות כחיות שאלוהים צריך להילחם בהן פיזית ורק כך לנצח אותן , כנראה שמחברי הטקסטים האלה מקבלים באופן בסיסי את התמונה שהמיתוס מצייר - שיש כוחות עצמאיים המנותקים מהאל ודורשים ממנו להילחם בהם . . 10 א . המוטיב המיתי שאיוב משתמש בו - 'תנין' או 'ים . ' ב . איוב שואל שאלה רטורית : האם אני כמו הים או התנין שמרדו באל וגרמו לו להילחם בהם ? מדוע אתה נלחם בי - הרי אינני מורד בך ; תשובות לשאלות בפרק : 3 אדם ( המופיעות בעמ' ( 57-56 ם ! א . בסיפור הבריאה הראשון יש באדם היבט של דמיון לאלוהים . דמיון זה מתגלה בביטוי 'בצלם אלוהים' - ביטוי אשר מפרשים שונים מפרשים בדרכים שונות : 'צלם' כאלמנט של קדושה , מוסר , ידע וכו י , או צלם במובן הפיזי . לעומת זאת בסיפור הבריאה השני האדם אינו נברא ' בצלם אלוהים ' אלא 'עפר מן האדמה" ( פרק ב פסוק . ( 7 מובן שיש הבדל מעמדי בין יצור שנברא בצלמו הרוחני או הפיזי של בוראו לבין יצור שנברא מעפר האדמה - זה שנברא בצלם בוראו הוא בעל המעמד הגבוה . הבדל מעמדי נוסף בא לידי ביטוי בתפקידיו השונים של האדם בשני הסיפורים . בפרק א , פסוקים , 30-26 אלוהים נותן לאדם סמכות מוחלטת על העולם אשר ברא . לעומת זאת בפרק ב , פסוק , 15 תפקידו של האדם מוגבל מאה : הוא מונח ( פסיבי ) בגן העדן ותפקידו הוא "לעבדה ולשמרה . " לסיכום , מעמד האדם כפרק א גבוה יותר ממעמדו של האדם בפרק ב - הן בהיבט של הקשר לה ' והן בתפקידים המוטלים עליו . ב - . אפשר לראות את המזמור כתומך בתיאור שבפרק א . האדם מתואר כמי שהוא שונה מאלוהים אך במעט : "ותחסרהו מעט מאלהים וכבוד והדר תעטרהו - " : בדומה לאדם בסיפור הבריאה הראשון , שנברא בצלם אלוהים . האדם במזמור זה מתואר כמי שמושל בבריאה : "תמשילהו במעשי ידיך כל שתה תחת רגליי - " : עם זאת אפשר לראות את המזמור כתומך בתיאור הבריאה שבפרק ב : המזמור מציג את האדם כבריה בעלת מעמד נחות ומרוחק מזה של האל - "מה אנוש כי תזכרנו ובן אדם כי תפקדנו '' :- בדומה לאדם שבסיפור הבריאה השני , שנברא מעפר . . 2 א . הסבר להבנת 'צלם אלוהים' כדמיון פיזי על-פי בראשית ה : 3-1 , בפסוק - 1 אלוהים ברא אדם 'בדמותו ' , ' דמות ' היא מילה קונקרטית יותר מיצלם . ' יתר על 3 rrtaa מסופר כי האדם ילד בן 'בדמותו כצלמו' - אותם ביטויים שבאמצעותם מתוארת בריאת האדם בידי אלוהים . אם בן שנולד לאביו נוצר 'בדמותו כצלמו , ' כלומר הוא דומה פיזית לאביו , הרי אדם הנברא בידי אלוהים 'בדמותו וצלמו ' דומה גם הוא פיזית לאלוהיו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار