صفحة: 45

מבוא לפרק השימוש באמצעי המחשה במהלך הלימוד בפרק התלמידים נעזרים באמצעי המחשה – ריבועים וטבלאות המבנה העשרוני, המצורפים בסוף הספר לתלמיד . אמצעי ההמחשה הם מחיקים, כך שהתלמידים יכולים להשתמש בהם יותר מפעם אחת . הריבועים המצורפים הם ריבועי עשיריות ( ריבועים המחולקים לעשרה חלקים שווים ) , ריבועי מאיות וריבועי אלפיות . הריבועים מאפשרים להמחיש בצורה נוחה את הערך הכמותי של המספרים העשרוניים מכיוון שיחסי הגודל בין היחידות לעשיריות, בין העשיריות למאיות ובין המאיות לאלפיות מומחשים בהם . התלמידים מכירים את אמצעי ההמחשה הזה מפרקי המספרים השלמים, ולכן הוא גם מתיישב עם הגישה של הצגת המספרים העשרוניים כדרך אחרת לייצג מספרים שהתלמידים כבר הכירו קודם . התלמידים משתמשים בריבועי העשיריות בתחילת הפרק כשהם עוסקים רק בעשיריות . כל ריבוע מייצג את המספר ,1 כלומר את השלם ( היחידה ) . בהמשך הם משתמשים בריבועי המאיות, המחולקים למאה חלקים שווים . אפשר לראות בהם גם את החלוקה לעשרה חלקים שווים, ואפשר לייצג בהם מספרים שיש בהם עשיריות ומאיות . ריבועי האלפיות גדולים יותר מהריבועים האחרים, ואפשר לראות בהם את החלוקה לאלף, למאה ולעשרה חלקים שווים . בכל דף ריבועים יש גם טבלת מבנה עשרוני מתאימה . יש טבלאות משלושה סוגים : טבלה שיש בה חמישה מקומות - עשיריות, יחידות, עשרות, מאות ואלפים, ובו בכל טור כתוב ערך המקום במספר המתאים, טבלה דומה בתוספת טור מאיות וטבלה דומה בתוספת טור אלפיות . בכל דף יש גם מסגרת ריקה ובה אפשר לכתוב מספר . כיצד משתמשים בציורי הריבועים כדי להבין מהו מספר עשרוני ? התלמידים מכירים את השימוש בציורים כדי לייצג מספרים מהפרקים בנושא השברים . הינה דוגמה לייצוג המספר 27 . 0 באמצעי ההמחשה : 1 1 100 1101001,000 10 72 הקו המודגש בטבלה חוצץ בין היחידות לעשיריות, והוא מציין את מקום הנקודה במספר העשרוני . אפשר לכתוב 0 בכל התאים הריקים בטבלה, אולם אין בכך צורך . המספרים העשרוניים נלמדים משני היבטים : א . כהרחבה לשיטה העשרונית שנלמדה כבר בשנים הקודמות . לשם כך נלמדת הרחבת טבלת המבנה העשרוני ימינה - עשיריות, מאיות וכן הלאה . 2 כותבים 2 . 0 . ב . כדרך חדשה לייצג מספרים מוכרים ( שברים ) . לדוגמה : במקום לכתוב 10 45

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار