صفحة: 34

שוב חישוב ב פעילות 4 מקשרים בין נושא המספרים הראשוניים והפריקים לנושא מדידות שטח והיקף בגאומטרייה . התלמידים צריכים להבין שעליהם למצוא שלושה תרגילי כפל שהמכפלה שלהם היא ,70 אחד הגורמים שלהם הוא מספר ראשוני והגורם האחר הוא מספר פריק . הגורמים האלה הם אורכי צלעות המלבן . אלה האפשרויות לאורכי הצלעות : 2 ס"מ ו- 35 ס"מ 5 ס"מ ו- 14 ס"מ 7 ס"מ ו- 10 ס"מ ב פעילות 6 חשוב לשים לב לכך שיש לענות על כל השאלות ב סעיף א בלי לחשב את תוצאת התרגיל . כדאי לדון עם התלמידים בנימוקים שלהם לתשובותיהם . הינה תשובה ונימוק לדוגמה : 6 . לפניכם פירוק של מספר לגורמים ראשוניים : 7 × 2 × 7 × 3 × 5 × 3 א . בלי לחשב מה המספר, הקיפו כן או לא בכל שאלה ונמקו . כי גם 2 וגם 5 הם גורמים שלו . האם המספר הוא כפולה של 10 ? כן / לא נימוק : אפשר להסביר לתלמידים את הנימוק שלפיו אם 5 ו- 2 הם גורמים של מספר, גם המכפלה שלהם ( 10 ) היא גורם של המספר, כך : בנושא סדר הפעולות למדו התלמידים שבתרגיל שיש בו רק פעולות כפל, מותר לשנות את סדר המספרים ולהוסיף סוגריים בכל מקום שרוצים . לפיכך אפשר לכתוב תרגיל שקול לתרגיל של פירוק המספר לגורמים כך : 7 × 7 × 3 × ( 2 × 5 ) × 3 . התרגיל הזה שקול גם לתרגיל 7 × 7 × 3 × 10 × ,3 ולפיכך המספר הוא כפולה של 10 . ב פעילות 8 התרגיל היחיד שאי אפשר להשלים בו מספרים הוא התרגיל ב סעיף ג : ג = + ראשוני ראשוני ראשוני הסיבה לכך היא שכל מספר ראשוני דו-ספרתי הוא אי-זוגי, וסכום שני מספרים אי-זוגיים הוא זוגי, ולכן תוצאת התרגיל אינה יכולה להיות מספר ראשוני . בכל שאר הסעיפים בפעילות הזאת אפשר להשלים מספרים דו-ספרתיים . אפשר להיעזר בלוח שבתחתית הדף, שמסומנים בו כל המספרים הראשוניים הדו-ספרתיים . כדאי לדון עם התלמידים בתשובות שמצאו וכן בתרגיל שאי אפשר להשלים ובהסבר לכך . 34

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار