|
صفحة: 8
1 . 1 דיגום כדי שהתוכנה הגרפית תוכל ליצור תמונות של גופים , כפי שהם נראים מכל נקודת תצפית מבוקשת , עליה להכיר את הגיאומטריה של הגופים שבתמונה . לשם כך , המשתמש צריך להגדיר עבורה את הגיאומטריה של הגופים , כלומר ליצור דגם ממוחשב של הגופים . פירוש הדבר הוא , שהמשתמש אינו מצייר באמצעות תוכנה גרפית תלת ממדית , אלא מבצע דיגום . ( modeling ) הדגם הממוחשב של העצמים שבתמונה , אינו אלא קבוצה ( גדולה מאוד בדרך כלל ) של נתונים , המייצגים את הגיאומטריה של הגופים השונים . כדי להפיק מדגם זה את התמונות הדרושות , המחשב מפעיל על הנתונים משוואות מתמטיות , שעל פיהן הוא מצייר כל תמונה מנקודת התצפית המבוקשת . באמצעות משוואות אלה הוא יכול לצייר כל גוף מקרוב , או מרחוק , תוך שימוש בפרספקטיבה מתונה או חריפה . משוואות אחרות משמשות לחישוב עוצמת האור המוחזר מפני הגופים , על מנת להכהות את האזורים המוצללים בתמונה ולהבהיר את האזורים המוארים בה . כמות הנתונים והחישובים במערכת גרפית תלת ממדית היא אפוא רבה מאוד , והיא דורשת שימוש במחשבים חזקים ומהירים . זו אחת הסיבות לכך שענף מרתק ומלהיב זה של עולם המחשבים התפתח כקצב אטי יותר מן הענף העוסק בעיבוד נתונים . בזכות הגרפיקה הממוחשבת התלת ממדית , המשתמש עוסק בעיקר בהגדרת הגופים המופיעים בתמונה , בבחירת נקודת המבט עליהם , בהגדרת מיקומם של מקורות האור ובקביעת המרקם של הגופים . את מלאכת הציור עצמה מבצע המחשב , שכן , כדי להפיק תמונה של הדגם , המשתמש "מצלם" את הדגם במצלמה מדומה באמצעות המחשב אשר מפיק באופן אוטומטי את התמונות של הגופים . על ידי כך המחשב מאפשר , למעשה , למשתמש לעסוק יותר בהגדרת הדגם הממוחשב של הגופים הנראים בתמונה , ומשחרר אותו מן הצורך לדעת לצייר אותם . גם מלאכת הגדרת הדגם הממוחשב הולכת ונעשית קלה מיום ליום . חברות המתמחות בכך מציעות דגמים ממוחשבים של גופים בתחומים שונים . באיור 1 . 1 מתוארים דגמים אחדים מתוך קטלוג של חברת , Viewpoint Datalabs //// 7 אשר מוכרת למעצבים דגמים ממוחשבים מוכנים . לעשות זאת באמצעות תוכנה דו ממדית , יש לצייר מחדש את העצם עבור כל נקודת תצפית נוספת . העובדה שאפשר לקבל בקלות תמונות של הגוף מכל נקודת תצפית היא אחת הסיבות העיקריות למגוון הרחב של היישומים המבוססים על גרפיקה ממוחשבת תלת ממדית .
|
|