|
صفحة: 20
המרעה - גידול עיזים , כבשים וגמלים אחד הענפים החקלאיים העתיקים ביותר בארצות הים התיכון הוא המרעה , שהוא ענף חקלאי נפוץ באזורים מדבריים ובאזורים הרריים . בין סיפורי התנ"ך , לדוגמה , מצויים סיפורים רבים המספרים על אבותינו ועל עמים אחרים , שחיו כאן לפני כמה אלפי שנים ועסקו בגידול צאן ( עיזים וכבשים . ( בחורף העשב הגדל על האדמה מספק מזון לעדרים , ובקיץ הרועים נאלצים לנדוד אל ערוצי הנחלים שעוד נותר בהם עשב . הצאן מספק לרועים ולמשפחותיהם חלב ותוצרתו , בשר , עורות וצמר . מעט מן הצאן נמכר , ובתמורה הרועים הנודדים קונים סוכר , תה , קפה ומוצרים בסיסיים אחרים . המרעה נפוץ במיוחד בארצות הים התיכון ההרריות כמו טורקיה , יוון , מרוקו וספרד , וכן בארצות ששורר בהן אקלים מדברי או מדברי למחצה - ישראל , סוריה , ירדן , מצרים , לוב , אלג'יריה , טוניסיה ומרוקו . הרועים הנודדים באזורים אלה נקראים . "בדווים" מלבד צאן , הבדווים מגדלים גם גמלים - בעלי חיים המסתגלים לאזורי מדבר והם משמשים גם כבהמות משא ורכיבה , ומספקים גם חלב , בשר , עורות וצמר . חיי הנדודים של הבדווים אינם מתאימים לאורח החיים המודרני . לכן כיום חלקם כבר אינם נודדים , והם חיים ביישובי קבע המציעים אספקת מים וחשמל , שירותי רפואה וחינוך , מרכזי קניות , ונוחות רבה יותר . המרעה במקרא רועי הצאן נזכרים במקרא פעמים רבות . ראשון רועי הצאן היה הבל , בנם של אדם וחוה , כפי שמסופר בספר בראשית : " ויהי הבל רעה צאן וקין היה עבד אדמה" ( בראשית ד , . ( 2 סיפור אחר מספר על המריבה הקשה שהתרחשה בין הרועים של אברהם ובין הרועים של לוט אחיינו על שטחי מרעה : " ויהי ריב בין רעי מקנה אברם ובין רעי מקנה לוט" ( בראשית יג , . ( 7 אברהם הציע פתרון של פשרה , וכך הלך לוט עם אנשיו ועם צאנו לגור בכיכר הירדן , ואברהם עם אנשיו ועם צאנו ישבו בארץ כנען . עוד סיפורים הקשורים לצאן במקרא הם סיפוריהם הרומנטיים של אבותינו יצחק ויעקב . יצחק פגש את רבקה על יד הבאר שאליה באה לשאוב מים כדי להשקות את צאנה , ושם החל סיפור אהבתם . גם יעקב פגש את רחל על יד הבאר , ומאז , רעה את צאנו של לבן במשך שנים רבות , עד שנשא את רחל בתו לאישה . ציור של גוסטב דורה - צייר ופסל צרפתי , אשר אייר למעלה 100-מ מסיפורי התנ"ך . בציור נראה יעקב כשהוא מוקף בעדר כבשים ומתבונן ברחל
|
|