صفحة: 6

במליאה קוראים קריאה דמומה את השיר . משוחחים על השיר : מה הרגשתי , מה הוא הזכיר לי ... מאזינים לקריינות טובה של השיר . אפשר להיעזר במורה לדרמה או בהורה שיודע לקרוא היטב בקול ( על פי הממדים שבהמשך , ( להקליט אותם ולהשמיע בכיתה . משוחחים : מה ההבדל בין הקריאה הדמומה של השיר לבין ההאזנה לשיר ? האם ההאזנה הוסיפה לנו , ובמה ? האם זה תורם להבנה אחרת של השיר ? דנים : מתי הקריין בחר להאיץ , להאט או לעצור ? מתי הוא בחר להרים את הקול או להנמיך אותו ? מדוע הוא בחר לקרוא כך ולא אחרת ? האם קרא תוך התחשבות בסימני פיסוק - אינטונציה של שאלה כשקיים סימן שאלה , הפסקה קצרה כשמופיע בטקסט פסיק , ועוד ... קריאה קולית טובה מושתתת על כמה ממדים : דיוק - פענוח מדויק של סימני הכתב ( עיצורים ותנועות ) הגייה מדויקת של אותיות אהו"י ופענוח מדויק של סימני הניקוד . שטף - קריאה מצרפת ולא הברתית , ללא הפסקות שאינן מתאימות בתוך המילים , בין המילים ובין המשפטים . הנגנה - שימוש נכון בהטעמה ( מלעיל ומלרע , ( הבחנה בין משפט חיווי לבין משפט שאלה , הנגנה המעידה על זיהוי נכון של סימני פיסוק ( נקודה , נקודתיים , פסיק , סימן קריאה , סימן שאלה . ( תקשורתיות - התאמת עצמת הקול לנסיבות האירוע ומיקומו . ( עפ"י מבנית קריאה בקול של טקסט מנוקד- מחוון מפורט למורה . ראמ"ה , משרד החינוך , המינהל הפדגוגי - האגף לחינוך העל-יסודי , המזכירות הפדגוגית-הפיקוח על הוראת העברית ( . כדי להקל על התלמידים , אנחנו מפרידים ביחידה זו הפרדה מלאכותית בין ממדי הדיוק והשטף לבין ממדי ההנגנה והתקשורתיות . המחשבה העומדת בבסיס הפרדה זו : לאחר שהתלמידים שולטים בקריאה מדויקת ושוטפת של השיר הם יכולים להפנות תשומת לב להנגנה ולתקשורתיות , לקריאה פרשנית . יש תלמידים שיוכלו " להשתלט" על כל ארבעת הממדים במקביל , אבל יש תלמידים שההפרדה הזו תקל עליהם . יש קשר הדוק בין אופן הקריאה של שיר לבין הפרשנות שלו בעיני הקורא בקול . ההנגנה-הטעמה והתקשורתיות הן בעצם ביטוי של הקריאה הפרשנית . ישנם כמה מקומות בכל שיר שקריאתם בקול יכולה להשתנות בהתאם לפרשנות של השיר . קריינים שונים יכולים לתת פרשנות שונה והפרשנות הזאת תבוא לידי ביטוי בקריאה שלהם בקול . למשל : בבית האחרון של השיר האם שואלת : "אולי ראית גם פילים , " ? וזו בעצם שאלה מלגלגת , שהרי ברור לה שאין פילים בדרך למכולת . הקריאה בקול צריכה לבטא את הכוונה הזאת של האם . פרשנות אחרת יכולה להיות שהאם שואלת את השאלה הזאת בסקרנות , ולא בלגלוג .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار