صفحة: 130

אפרים ( בהשוואה להתמודדות של גדעון לטענות שבט אפרים . ( הציר המנחה , אם כך , ונדמה לנו שברוח הטקסט , הוא עיסוק בדמות יפתח . בתוך כך , כמובן , התמודדות עם סו גיית הנדר . דרוש מנהיג ! - פרק י , פס 18-17 ' בפסוקים אלה משתנה הדפוס – לא ה' ממנה את המושיע . מעבר לשינוי הדפוס , אם כבר אנשים בוחרים מנהיג , זו הזדמנות לבירור – איזה מנהיג דרוש ? נעים מאוד , יפתח ! - פרק יא , פס 3-1 ' שני שלבים ביחידה זו . אחד - חילוץ מידע מהטקס ט על אודות יפתח . שני - דיון במצבו של יפתח כמנודה ודחוי . ( אנו מציעים להימנע מהפיתוי של השלכה קונקרטית לעולם הילדים ) . דרוש מנהיג . .. בדחיפות ! פרק יא , פס 11-4 ' ניתוח השיחה בין אנשי גלעד ליפתח - מו"מ של ההצעה . אפשר להגיע לרמות רזולוצי ה שונות של דיוק - בהצעת אנשי גלעד , בהצעה בפועל , בדברי יפתח . עניין הרטוריקה משמעותי , מכיוון שזה הכלי של יפתח מול העמונים , וזו גם נקודת המכשול שלו - פצה פה בנדרו , ואחר כך בהתנהלות הלא מגייסת מול אנשי אפרים . ( פסוקים 28-12 לא נלמדים לפי תכנית הלימודים . הבאנו את תקציר תוכנם בספר לתלמידים כדי לגשר על הפער וכדי לדייק את דמותו של יפתח . הנדר והקרב – פרק יא , פס ' 33-29 פסוקים אלה , למי שקורא לראשונה את הסיפור , הם פסוקים המבשלים את ההמשך . עד שלא תצא בתו מפתח הדלת , לא נזדעק כקוראים על הנדר של יפתח . לא ברור מתוך הכתוב אם הוא עצמו , כמי שמונה בידי אנשים , מודע לכך שרוח ה' איתו . הקרב עצמו כמעט ולא מתואר , והטקסט מוביל אותנו ישירות לסיומו המוצלח . יפתח בשיאו ... מי זה יוצא מהדלת – ? ... פס 40-34 ' שלב א - הבנת הנקרא . כל הפרטים , גם הקשים שבהם ... שלב ב - דיון פתוח – מדוע יפתח מקיים את הנדר ( פתח למגוון התייחסויות ) . שלב ג - חידוד המלכוד - שני חוקי תורה שיוצרים סתירה : איסור הפרת נדר , ואיסור הקרבת קורבן אדם . מתוך שלל האפשרויות להתמודד עם בעיית קיום הנדר , בחרנו להביא מדרש אחד , המתרץ את קיום הנדר בבעיית אגו של מנהיגים - יפתח ופנחס , הכהן הגדול , שכל אחד משום כבודו לא פנה אל ה אחר להתרת הנדר . בחרנו במדרש זה , מ כיוון שעניין האגו והכבוד - שעלול להביא להפסד – הוא ערך שאפשר לדון בו עם ילדים ומתאים להקניה ולשיח . בהמשך היחידה , הבאנו מדרשים נוספים המתייחסים להתנהגות אפשרית טרום מעשה , ודרכי מילוט נוספות מקיום הנדר . כהער ת שוליים , הבאנו את " כל נדרי" - אולם יש להדגיש גם כאן , כי זו תפילה מאוחרת .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار