|
صفحة: 129
. 14 א . יש לנקום ב אנשי שכם על כך שתמכו באבימלך מלכתחילה . ב . ה' הוא זה שנקם גם באנשי שכם : " ואת ךל רעת אנשי שכם השיב אלהים בראשם" . ג . יותם בדבריו אמר כי : " תצא אש מאבימלך ותאכל את -בעלי שכם ואת -בית מכוא ותצא אש מבעלי שכם ומבית מכוא ותאכל את-אבימלך" . כלומר , אבימלך הוא זה שיגרום בסופו של דבר למותם של אנשי שכם . וזה אכן מה שקרה . ובנוסף , יותם מנבא גם את מותו של אבימלך . הזמנה לדיון א . דעות על מנהיגות אבימלך – להבנת התלמידים . אנו משערים כי מרבית התגובות יהיו שליליות , משום האלימות מראשית המנהיגות לכל אורכה . ב . כיצד משל יותם תומך בהתנגדות גדעון למלוכה ? כאשר לאבימלך ברור שהוא צריך להיות מלך , הוא מתנהג באכזריות , בבריונות , חושב שמגיע לו הכ ו ל . שופטים פרק י ( פס' , ( 18-17 פרק יא ( פס' , ( 40-29 , 11-1 פרק יב ( פס' - ( 7-1 הערות למורה . 1 המלצות לקריאה על אודות הפרק : ( המסומנים בקו הם קישורים ) הפולמוס העקיף בנושא העלאת קורבן אדם : בת יפתח ( שופטים יא , | ( 29-40 מחברת : יאירה אמית , גלוי ונסתר במקרא , ידיעות אחרונות , יהדות כאן ועכשיו , . 2003 " קומה ראשונה" - מטרת הסיפור היא הצגת קורבן אדם באור שלילי . " קומה שנייה" - יפתח כדמות שעושה מעשה שלילי , כחלק ממגמת עריכת ספר שופטים - תיאור ה י דרדרות . " והיא לא ידעה : "איש על סיום סיפור בת יפתח , על סיום ספר שופטים , על סיום סיפור מיכל בת שאול ועל סיומים אחרים | מחברת : ניצה בן-דב , עלי שיח , הקיבוץ המאוחד , , 2002 ג יליון . 48 המאמר מתמקד בעניין העלאת הבת לעולה - מעניין בעיקר להר חבת היריעה - חיבור לעוד סיפורים דומים במקרא ולסיפורים דומים בתרבויות נוספות . . 2 מבנה עקרוני של מהלך היחידה : יחידה זו כוללת פסוקים מפרק י , ( 18-17 ) את פרק יא כולו ופרק יב פסוקים . 7-1 במרכז היחידה , עומד יפתח ודמותו כמושיע . בשונה ממושיעים אחרים , הוא לא נבחר ב ידי האל , אלא בידי הציבור , ולאחר מכן ה' " מאשר" את מינויו ( רוח ה' עליו . ( מ כיוון שהדפוס של ספר שופטים כבר " נשבר" לאחר סיפור גדעון , הציר המנחה בטיפול ביחידה אינו החיפוש אחר הדפוס ושברו , אלא מיקוד בדמות יפתח . הסיפור מתפתח מאמפ ת יה לדמות המנודה , דרך "צבירת נקודות חיוביות" – בדו - שיח של יפתח עם הזקנים הפונים אליו , עם אויביו , ובעצם ההתגייסות שלו למנהיגות . רגע השיא הוא הנדר ותוצאותיו . יש לציין כי קיום הנדר לא מוצג במקרא במובהק לרעת יפתח ( כשהמספר רוצה לה שמיע דברי ביקורת - הוא עושה זאת - ( ... אלא מעמיד אותנו , הקוראים , בבעיה . בהמשך ( פרק יב ) נדמה כי מנהיגותו של יפתח מוצגת באור חיובי פחות ( ואף שלילי ) - בהתמודדות הלא מגייסת מול שבט
|
|