|
صفحة: 67
יש סיבה למלחמה ! – פס 20-19 ' בחרנו להביא את הפסוקים הללו בטיפול צר וקצר . אפשר לקרוא את פסוקים 20 19 כקול נוסף להבנת הסיפור . תפישה זו שייכת לרובד המקורי של דברים כ המציע את השלום ( כניעה ) כאפשרות ראשונה ומועדפת מול עמי כנען . רק הרובד משני של ספר דברים מייחס את אפשרות השלום לערים רחוקות בלבד ומחייב חרם על עמי כנען ; זאת בדומה לעמדה העקרונית המובעת בספר יהושע ( " עולם התנ"ך , " יהושע , עמ' . ( 112 משתמע מפסוק , 19 כי לעמי כנען הייתה אפשרות לעשות שלום , ורק הגבעונים השתמשו בה . מדוע העמים לא בחרו בדרך של שלום ? פסוק 20 עונה על השאלה - כתואנה אלוהית למלחמה ולכיבוש . כנראה שפסוקים 20-19 באו כתגובה לפסוקים הקודמים וכתב אותם עורך ספר יהושע . להרחבת הידע בעניין זה : כיבוש הארץ : היסטוריה או אידאולוגיה | ? מחברת : יאירה אמית , מתוך היסטוריה ואידיאולוגיה במקרא , משרד הביטחון , . 1997 הגבעונים | מחברת : רוני מגידוב , פריט מידע באתר מקראנט . ראו נספח במאמר לעניין אפשרויות של עשיית שלום . מ כיוון שעניינים אלה עלולים להיות קשים להבנה בכיתה ד , וקול , "שלום"ה כמעט שולי בחלקים הנלמדים של ספר יהושע , החלטנו לטפל בפסוקים 20-19 טיפול " , "מינורי ובאופן שיעלה בקנה אחד עם הסיכום של הכיבוש הכולל . כלומר - לטפל בפסוקים אלה בתרגיל זיהוי מושג החרם והצפת עניין הבחירה החופשית - כנושא כללי לדיון שהפסוקים מזמנים , ולא להעלות לדיון את האפשרות ה"חתרנית" של כריתת בריתות ומניעת מלחמה וכיבוש . . 3 א . לפי פסוק - 19 לא היו ערים נוספות פרט לגבעונים שהשלימו עם יהושע . ב . לפי פסוק - 19 כל הארץ נכבשה בדרך של מלחמה . . 4 חרם עמי כנען אפשר לפתח ולשאול מדוע , אבל הרעיון כאן הוא בסיסי ופשוט - זיהוי שם כולל לתופעה , וכך לוודא יישום והבנה . הזמנה לדיון אנחנו מביאים בפני המורה כמה הצעות מתוך סיפורי המקרא , שיכולות להיות רל וונטיות לדיון על אחריות לגורלו של האדם : לדוגמה , בסיפור גן העדן מסופר כי על אדם וחוה נאסר לאכול מפרי עץ הדעת טוב ורע . הם אכלו בסופו של דבר , ונענשו בעונש מוות ובגירוש מגן העדן . לדוגמה , בסיפור קין והבל מסופר כי ה' פנה אל קין והזהיר אותו , אבל בסופו של דבר קין הרג את הבל . לדוגמה , בסיפור מכות מצרים , מסופר כי משה ואהרון מאיימים על פרעה ומענישים אותו במכות קשות , אם לא ישחרר את בני ישראל . מסופר שה' מקשה בכל פעם את לב פרעה , ופרעה מסרב לשחרר את עם ישראל ונענש שוב . בכל שאר הסיפורים בתנ"ך , כשלא כתוב באופן מיוחד שה' בחר והחליט , מי מחליט – ה' או בני האדם ?
|
|