|
صفحة: 59
הגבעונים ויהושע - מי אתם ומאין תבאו ? התקדמות בסיפור - לתגובת יהושע לבקשת הגבעונים . . 11 הגבעונים מנסים לשכנע את יהושע שהם נוודים ומראים לו את הבגדים הישנים , הנעליים הבלות , את הלחם העבש - כל הציוד שלקחו איתם . ( הזדמנות נפלאה לת ת במה ליצירתיות של התלמידים ( . . 12 יהושע והנשיאים מאמינים לגבעונים וכורתים איתם ברית . ביסוס מהפסוק : " וטעש להם יהושע שלום וטכרת להם ברית . "לחטותם לעניין הלחם - ארוחה משותפת היא סימן לברית . מה המשמעות של הברית ? כדאי לפני כן לעשות סיעור מוחות בכיתה - לבקש דוגמאות לכל מיני סוגי בריתות : ברית נישואין , ברית מילה ( פגשנו בה במעבר את הירדן ) , ברית שלום , ברית בין חברים , ברית בין הבתרים ( מי שזוכר . ( למה זה חשוב ? כדאי למקם את התלמידים באזור כללי של הבנה . הברית שהגבעונים מבקשים היא ברית שלום , כלומר ברית חסות . זוהי ברית שלפיה יהושע לא רק שא ינו הורג את הגבעונים , אלא מגן על יהם . משמעות הברית מצד הגבעונים היא שעבוד לישראל . מעשה הגבעונים נחוץ ביותר לפי תפיסת הרובד השני של החוק בספר דברים , שלפיו הגבעונים רוצים להציג עצמם כבאים מרחוק ולכן גורלם בהתאם :. 'והיה ךל-העם הםמצא -בה , יהיו לך למס ועבדוך ' . ( דב' כ , ( 11 הסבר נוסף לעניין הכריתה - כאיום : גורלך יהיה דומה . " אנציקלופדיה מקראית , " עמ' . 350 . 13 הבריתות שבתמונות : ברית שלום , ברית מילה , ברית נישואין . . 14 א . הברית שבתוך הארון בפרק ג - ברית התורה ב י ן עם ישראל לבין . 'ה ב . שאל ת דיון אפשרית - גם ברית המילה , גם ברית נישואין , אולי ברית הדדית . ג . הצד של ישראל - נותן אמונה וקיום מצוות . הצד של ה' - מעניין גם לנו כמבוגרים לחשוב על כך ... אפשר לנסות לחשוב מה אנו מצפים מה' - ברמה האישית , ברמה הלאומית , ברמה העולמית ? ברמת הפשט - אפשר לקבל תשובות כמו : הגנה לעם ישראל , הובלה לארץ כנען , קיום ההבטחה לאבות . . 15 א . לפי פסוק , 6 הגבעונים מבקשים מיהושע שיכרות איתם ברית . ב . הצעות למטרת הבקשה : שלא יכבוש אותם , שלא יהרוג אותם . למעשה – הפניה לתשובה בכתב יכולה להיות הכנה לדיון בכיתה או תחליף ל ו . לשיקול המורה .
|
|