|
صفحة: 48
ד . האם לחברה יש אחריות על היחיד ? מצד אחד כן , מ כיוון שכל ישראל ערבים זה לזה . מצד שני - מה פתאום ? למה שכולם ייענשו בגלל אחד !? סיכום ביניים – אז מי אשם ? . 9 א . לפי דברי ה' בפסוק – 8 כולם - כל ישראל אשמים : " חטא . "ישראל ב . לפי דברי ה' בפסוקים - 15-13 האשם הוא יחיד - מי שייתפס : " הםלךד . "בחרם כמובן ברצף השיעור - אפשר לצרף שאלה זו כשאלה בכיתה , ולהמשיך את הדיון בכיתה . לשיקול המורה . הזמנה לדיון א . מתוך דברי ה' אפשר להבין תשובות שונות - אולי כי באמת לתפישת ה' יש שני מישורים של אשם : אשם האדם שלקח בידיו את המעל , ואשמה החברה שאפשרה לכך לקרות . ב . אפשר לראות אשמות אלו כסותרות ואפשר לראותן כמשלימות . זהו תרגיל מעניין במציאות מורכבת . משפט אלוהים – פס ' 25-16 לעניין ביאורי המילים : מצאנו שתלמידים מאוד מתעניינים בשאלה , מה וכמה לקח עכן . אולי מתוך סקרנות - כמה הוא לקח שעושים מזה סיפור כזה גדול ? מה שכמובן מזמין את ה שאלה - האם זה משנה מה גודל החרם שהוא לקח ? ( השלכה אפשרית לדיון – די ן פרוטה כדין מאה ? " בני " אפשר לתת את הדעת לפער בין הכינוי " בני" , שמכנה יהושע את עכן , לבין הסצנה . האם יהושע מקווה ל תגובה אחרת ? האם בתוך הקושי - הוא עדיין רואה בו " בן" בקהילה ? אדרת שנער - מבארים על פי רוב כ " אדרת שיער " . כנראה שמדובר באדרת המאפיינת נב יאים לפי זכריה י"ג , : 4 " והיה בטום ההוא יבשו הםביאים איש מחזינו בהםבאתו ולא ילבשו אדרת שער למען ךחש . " : אולי גם כשאומרים על אליהו שהוא " איש בעל שער " ( מל"ב א , ( 8 מתכוונים לבגד שלו ( במובן איש בעל אדרת שיער ) . ולהיפך , כשמכנים את אלישע " קירח – " מתכוונים שהוא לא מתאים להיות נביא בעל אדרת שיער , למרות שלקח את אדרת אליהו ( מל"ב ב , . ( 14 - 13 מתוך כך עולה רעיון שלא מצאנו לו סימוכין בשום מקום : אולי עכן גם זמם לתפוס את מקומו של יהושע ? ומאתים שקלים כסף ולש ון זהב אחד חמשים שקלים משקלו - רק לשם הריאליה - במזרח הקדום עבד נרכש ב 20 שקל כסף . כלומר עכן גנב כסף השווה בערך ל- 10 עבדים . מל"ב טו , – 20 מנחם מטיל מס מיוחד על כל בעלי האמצעים 50 – שקלים כסף לאיש . וזה מס כבד מאוד . תרגיל בחשבון : כמה גרם כסף לקח עכן ? 2 , 200 = 200 X 11 גרם כסף . כמה גרם זהב ? 550 = 50 X 11 גרם כסף . אחמדם - אפשר להרחיב על החמדנות כתכונה , כצעד לפני המעשה . רש"י : " הלב והעיניים הם מרגלים לגוף ומתווכים לו את העברות : העין רואה והלב חומד והגוף עושה את העבירה . "
|
|