|
صفحة: 94
קלה כזו בזולת היא תאונת דרכים . תאונות דרכים קורות גם בין הולכי רגל לבין עצמם , על המדרכה , אלא ששם הן הרבה פחות אלימות . גם ניהול הזמן נעשה אלים . ניהול הנסיעה של מכוניות פרטיות מכוון אותנו למחלפים , אין רגע של עצירה או של התבוננות ( תארו לעצמכם שאחד העם , אבי הציונות הרוחנית , היה קורא לספרו המפורסם " במחלף" במקום "על פרשת . ( "דרכים בחברה המודרנית התחבורה משמשת בתפקיד דומה לזה ששימשו איתני הטבע בחברות קדומות . אנחנו מלמדים ילדים שחציית כביש היא מעשה מסוכן , מעין חציית נהר או התגרות בדרקון . הכביש הוא מקום * קפריזי ולא צפוי , בדיוק כמו הדרקון או הנהר , אך תכנון נכון של תחבורה ציבורית יכול ליצור איתן טבע נדיב . אני מבקש להציע חשיבה על קיימות אנושית , חשיבה על חוויית החיים שיוצרת הטכנולוגיה . דוגמה לשיקול של קיימות אנושית , שיש להביאו בחשבון כשמתכננים תחבורה ציבורית , הוא המרחב שבו מתרחשות התנועה וההמתנה . תנועה מתחת לאדמה יכולה להיות מאוד יעילה , משום שהיא עוקפת את מה שעלול להפריע לנסיעה אבל האם המרחב שבו אנשים נעים הוא מרחב נעים ? נתיב תחבורה ציבורית הממוקם בין שני נתיבי הכביש יכול להיות יעיל , אך מי רוצה לעמוד באמצע הכביש כדי להגיע הביתה ? כשמתכננים מדיניות שנוגעת למשאבי סביבה ולטכנולוגיה , מעצבים את הסביבה שבה יחיו בני אדם , את איתני הטבע שלהם . תכנון כזה דורש מאתנו לדמיין , איך נראים חיים של אנשים בצל איתני הטבע המתוכננים . לא רק כמה אנשים יגיעו ממקום למקום בזמן נתון , אלא גם - ממה אנשים יפחדו ? מה ישמח אותם ? איך הם יפגשו זה את זה ? מתי הם ינוחו לרגע ? לעומת הקפריזיות של כבישי המכוניות , התחבורה הציבורית יכולה להיות איתן טבע ידידותי יותר , צפוי יותר , שבו אנשים נפגשים , שיש בו זמן להשתהות . ? . 1 מהן הטענות שמעלה המחבר בפסקאות האחרונות ? . 2 צפו במצגת מחלפים גדולים בעולם . מנו 2 חסרונות של בניית מחלפים . קפריזה - שינוי פתאומי במחשבתו או בפעולתו של אדם , המתבטא בהתעקשות רגעית חסרת היגיון וטעם או בדחף פתאומי לדבר מה . ? . 1 מהו החיסרון שרואה המחבר בתנועה מתחת לאדמה ובנתיב תחבורה ציבורית הממוקם בין שני נתיבי כביש ? . 2 מהי הגישה שהמחבר מציע למתכנני תחבורה ? פרטו . ברזל , פלסטיק , זכוכית .... מה ישמח אנשים ? איך הם יפגשו זה את זה ? פקק תנועה בתל אביב
|
|