|
صفحة: 30
התופעה למזרח חיפה החלה להסתמן בשנת , 1997 עם פתיחתו של פאואר סנטר " שמי-בר" בעיר נשר הצמודה לחיפה . תחילת התהוותו של מוקד מסחרי נוסף בדרום חיפה החלה אף היא בשנת , 1997 עת נפתחו " קניון חיפה" כקניון אזורי , מרכז הקונגרסים בקרבתו עם רצועה מסחרית , ופאואר סנטר " שער . "העיר האחרון נמצא אמנם בתחום השיפוט של טירת כרמל , אך הוא סמוך מאוד לקניון חיפה . בנוסף לכל אלו , נפתח בשנת 1999 קניון " סיטי סנטר" במושבה הגרמנית , בשולי המע"ר של העיר התחתית . בסוף שנת 1999 נפתח הקניון הגדול ביותר בארץ , ה"גרנד , "קניון כקניון אזורי בוואדי רושמייה , בשכונת נווה שאנן בחיפה . הקניון , שנבנה על חשבון שטח פתוח בוואדי והיה אמור להיות הקניון הראשון בחיפה , מחזיק היום 37 , 000 מ"ר של מסחר ( שאול , . ( 2002 הדגם המרחבי שנוצר כתוצאה מתהליך ההתפתחות המתואר לעיל , מעיד על מערך מסחר פרוורי , נגיש מאוד , שכן מרביתו מרוכז לאורך צירים ראשיים עוקפי מע"רים , כשהמרכזים המסחריים סמוכים זה לזה . זהו דגם תלת-ראשי . המוקד העיקרי שלו הוא באזור התעשייה צ'ק פוסט ; מוקד משני , בדרום חיפה , ילך ויתחזק עם פתיחת מנהרת הכרמל , ולפיכך עלול להאפיל על המוקד הראשוני היום ; ומוקד נוסף הוא באזור המע"ר של הדר . המוקד האחרון עוטה " צביון בסטאי" ( צביון של שוק ) הנובע מהתמורות שתוארו לעיל , והוא מתאים את עצמו לאוכלוסייה שחיה בקרבתו ( ערבים , חרדים ועולים חדשים ) - אוכלוסייה בעלת חתך סוציו-אקונומי נמוך , שכוח הקנייה שלה מועט . אמנם פוקדים את המע"ר של הדר גם אנשים מחתך חברתי-כלכלי גבוה יותר , לצורכי עבודה ועסקים , אך האוכלוסייה ה"חזקה" הזו מעדיפה לקנות בקניון , כי היצע הסחורות במע"ר של הדר אינו הולם עוד את דרישותיה . התהליך שתואר לעיל הוביל לתפיסה כי לא ניתן עוד " להחזיר הדר . "להדר לפיכך , התפיסה המובילה היום בתכניות הפיתוח העתידיות לעיר חיפה מדברת על הפיכת אזור המע"ר של הדר לאזור מגורים . אם ייעשה כן , האלמנטים המסחריים שיהיו בו יעטו צביון שכונתי ( מכולת שכונתית , חנויות קטנות . ( 'וכו היקף שטחי המסחר בחיפה אינו עולה בקנה אחד עם כוח הקנייה של האוכלוסייה בעיר . לכן חנויות רבות בקניונים ובמרחב העירוני נסגרות . ריבוי מרכזי הקניות ושטחי המסחר , החפיפה בתחום השפעתם , התמהיל הזהה כמעט בכולם והנגישות הרבה אליהם , הובילו למאבק הישרדות . המלחמה ניטשת לא רק על כיסו של הצרכן אלא גם על זמנו הפנוי . הדבר דומה לתהליך שאירע בצפון אמריקה בגלל מערכת מסחרית פרוורית ורוויה . למלחמת ההישרדות כמה פנים . הפן האחד קשור למיצוב הקניון , הפן השני קשור למערכת הפרסום והשיווק , והפן השלישי - להפיכת הקניון למוקד פנאי ונופש . מיצוב הקניון קשור לתדמיתו ולסלוגן מוביל שהוא מאמץ . כל קניון מנסה להיות מיוחד יותר מרעהו . הגרנד קניון הוא " הגדול , "מכולם הוא מזמין אותנו למסע מרתק ומבטיח : " שופינג בחו"ל זה כאן . "ממול קניון חיפה , עם לוגו של שמש , הוא " כל מה שטוב תחת , "השמש הוא תמיד " פורח . "כבאביב חוצות המפרץ " זה . "שופינג הקריון הוא הבית השני שלנו - " אם אני לא בבית , אני . "בקריון לב המפרץ הוא " קניון בלי , "הפסקה קסטרא הוא " מרכז קניות , "ואמנויות הסיטי סנטר - " תרבות וקניות במושבה , "הגרמנית ואת מרכז חורב "כל אחד . "אוהב
|
|