|
صفحة: 42
המורדים זוכים להישגים דתיים ומדיניים ניצחונותיו של יהודה המקבי בקרבות נגד הצבא הסלווקי השפיעו על המדיניות כלפי היהודים . בשמו של אנטיוכוס אפיפנס התפרסמה פקודה שביטלה את הגזרות והעניקה חנינה למורדים שישובו לבתיהם עד התאריך שצוין בפקודה . ואולם , הפקודה לא סיפקה את המורדים , שכן המקדש נותר מחולל , וחיל מצב סלווקי ומתייוונים מסיעתו של מנלאוס עדיין ישבו בחקרה ( עמ' . ( 33 כמו כן , הפקודה התעלמה מיהודה המקבי והשאירה את הכהונה הגדולה ואת השלטון ביהודה בידי מנלאוס . יהודה החליט לנצל את עליונותו הצבאית , וזמן קצר לאחר מותו של אנטיוכוס אפיפנס יצא לכבוש את ירושלים . ביום כ"ה בכסלו שנת 164 לפסה"נ , היום שבו חולל המקדש על ידי הסלווקים שלוש שנים קודם לכן , טיהר יהודה המקבי את המקדש . לאחר טיהור המקדש ביצרו יהודה ואנשיו את הר הבית והציבו חיילים במגדלים כדי להגן על העיר , אבל הם לא הצליחו לכבוש את החקרה . תעודה איגרת אנטיוכוס אפיפנס לגרוסיה המלך אנטיוכוס למועצת זקני היהודים ולשאר היהודים , ( ברכת ) אושר . אם אתם בריאים , הרי זה כפי שאנו רוצים ; גם אנחנו בריאים . מנלאוס יידע אותנו שאתם רוצים לשוב ( הביתה ) ולעסוק בענייניכם הפרטיים . ובכן , לאלה השבים עד לשלושים בכסנתיקוס [ חודש ניסן , שבועיים מיום פרסום האיגרת ] תושט יד ימין שבלא פחד יוכלו היהודים לנהוג במאכלותיהם ובחוקיהם כמו בעבר , ואיש מהם לא יוטרד בשום אופן בגלל דברים שנעשו בלא ידיעה . שיגרתי גם את מנלאוס כדי לעודד אתכם . היו בריאים . ( נכתב ) ביום חמישה עשר בכסנתיקוס של שנת 164 / 165 ] 148 לפסה"נ . [ ( ספר מקבים ב יא , כח-לג ] מהדורת ד' שוורץ . (] . 1 מה אנטיוכוס אפיפנס מבטיח באיגרת ? . 2 מיהם הנמענים של האיגרת ? מי אינו מוזכר באיגרת ? מה אפשר להסיק מכך ? . 3 לפי האיגרת , מה היה תפקידו של מנלאוס ? . 4 מה אפשר ללמוד מן האיגרת על יחסו של אנטיוכוס אפיפנס ליהודים ? . 5 מה אפשר ללמוד מן האיגרת על יחסו של אנטיוכוס אפיפנס למוסדות ההנהגה היהודית ? . 6 אילו משאיפות היהודים אינן באות לידי ביטוי באיגרת ? נמקו . יהודה המקבי - יש הסבורים כי הכינוי "מקבי" מציין את כוחו של יהודה , שהכה באויב כפטיש ומכאן שמו "מקבי" – לשון מקבת . החל בימי הביניים החלו לכתוב את הכינוי מכב"י בראשי תיבות , ופירשו אותו על פי הפסוק "מי כמוך באלים ה' , " או מתתיהו כהן בן יוחנן . המאבק נגד הגזרות התפתח להתנגדות עממית נגד הצבא הסלווקי ונגד המתייוונים שסייעו לו בביצוע הגזרות . לאחר מותו של מתתיהו , כשהנהגת המרד עברה לבנו יהודה המקבי החלו התקפות ישירות על הצבא הסלווקי . יהודה ואנשיו סיכנו את המשך השליטה של הסלווקים בירושלים . מנורת שבעת הקנים < מתוך ציור שנחרט על אחד מקירות הרובע ההרודיאני בירושלים .
|
|