صفحة: 3

פעולת הכללה ( Generalization ) שהיא איסוף של כמה היגדים מטקסט המקור להיגד אחד . פעולת הבניה ( Construction ) שהיא הרכבת טקסט לכיד מההיגדים שנבחרו . מאפיין מרכזי של מהלך כתיבת הסיכום הוא הקשר ההדוק בין פעילויות של קריאה לבין פעילויות של כתיבה : כותב הסיכום מתבקש לתפקד במהלך הכתיבה כקורא וככותב לסירוגין . פעולת הסיכום היא פעולה מורכבת ומעורבות בה פעילויות קוגניטיביות , כמו : מיון , הכללה והבניה . היא מתבקשת בהזדמנויות שונות במסגרת הלימודים . מהי חשיבות הסיכום ? פעולה של סיכום נעשית בהזדמנויות שונות ולמטרות שונות . גיסי שריג 2 מסבירה שכאשר הלומד מסכם חומר מסוים הוא מבהיר לעצמו את החומר ולומד אותו . כתיבת סיכום גם עוזרת לזכור טוב יותר את החומר , משום שפעולת התמצות " מכריחה" אותנו להתמקד רק בדברים החשובים ביותר , ולכן היא עוזרת לזכור את העיקר . הסיכום משמש את הלומד כדי להבין ולקלוט חומר לימודים חדש שהוא פוגש , כדי לחזור ולהיזכר בחומר ישן ( למשל , להתכונן למבחן ) או כדי לכתוב עבודה בנושא מסוים . יעדי החינוך הלשוני הבאים לידי ביטוי ביחידה זו : - סיכום של מידע ממקור אחד . ( הישג נדרש ( 2 - זיהוי הרעיונות העיקריים בטקסט והבחנה בין הפרטים החשובים לאלה שאינם חשובים . ( הישג נדרש ( 5 - הבנת הנושא או הנושאים בטקסט ( הישג נדרש ( 4 - הבנת מטרת הטקסט , כוונות ועמדות בתוכו ( הישג נדרש ( 4 - יצירת טקסט לכיד ומקושר תוך שימוש באמצעי קישור מתאימים ( הישג נדרש ( 4 Recalling and Summarizing Complex Discourse Van Dijk , T . ) 1988 ( 1 http : // www . discourses . org / OldArticles / Recalling % 20 and % 20 Summarizing % 20 Complex % 20 Discourse . pdf 2 " חוכמת הלמידה" גיסי שריג , הוצאת מסדה בשיתוף עם המכללה לחינוך - סמינר הקיבוצים

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار