|
صفحة: 29
שמואל א יח . 1 הערה כללית : אם יש זמן ועניין , אפשר לפתוח בהשערה ( היפותזה ) לגבי הסיבות להחרפת היחסים בין שאול לדוד . הילדים כבר מכירים את הסיפור , והם יכולים לשער מדוע בפרק הזה היחסים מחריפים . ועם זאת , חשוב לא לוותר על ה " עבודה השחורה " של ליקוט הפרטים מתוך הטקסט . . 2 אפשרויות לתשובות : כי דוד הצליח ; כי כולם אהבו אותו , אפילו עבדי שאול וילדי שאול ; כי ההערכה אל דוד גדולה מההערכה לשאול ; כי רוח ה ' שורה על דוד ורוח רעה שורה על שאול . כל אלה גורמים לשאול לפחוד מפני דוד , פחד שהופך לשנאה . זוהי הזדמנות נהדרת לנתח עם הילדים את השאלה : האם בעיניהם פחד הוא גורם לשנאה ? . 3 לפי פרק טז פס ' : 21 שאול קידם את דוד לתפקיד נושא כלים . . 4 לפי פרק יח פס ' : 5 תפקידו של דוד - אחראי על אנשי המלחמה . . 5 עצירה להבהרה : חשוב לעצור ולהבהיר מה קרה כאן - שאול ניסה להרוג את דוד ! אפשר לתת לתלמידים לצייר את האירוע עם שאלות מנחות : איפה האירוע מתרחש ? מה עשה דוד באותה עת ? האם היה מופתע ? . 6 שר אלף - פס ' : 13 אפשר לקשר פה בין מינויו של דוד ל " שר האלף " לבין שירת הנשים על שאול : " הכה שאול באלפיו ) " פס ' . ( 7 אולי הכוונה של שאול היא להגביל את דוד , כדי שלא יעלה עליו . . 7 הצעה נוספת לסיכום : דיון בפסוק " - 28 וירא שאול וידע כי ה ' עם דוד : " נראה כי שאול מבין לראשונה שהוא עומד מול כוח שאי אפשר לעצור . במישור האנושי - רגע של חוסר אונים . במישור העלילה - מרגע ששאול מבין שהוא עומד מול אדם שה ' תמיד אתו , האם כדאי להמשיך להילחם בו ? שמואל א כד . 1 מנהיגות ולחץ חברתי - פס ' : 7-5 על אף הלחץ החברתי שאנשי דוד מפעילים על דוד , הוא מפגין מנהיגות ועוצר את המעשה השלילי מתוך הבנה פנימית ומתוך הערכים שהוא מאמין בהם . מעניין מה הילדים חושבים על כך : האם רק דוד המלך יכול למנוע מעשה שלילי או כל ילד מהכיתה יכול ? . 2 הצעה לדיון : הזדמנות להעלות לדיון את נושא " העימות החזיתי " מול " הבריחה ממאבקים : " אילו רווחים ומחירים יש לעימות ? ואילו רווחים ומחירים יש לבריחה ? מול אויבים ? ומול חברים ? . 3 ודאי יהיו תלמידים שיבחינו בכך שהדרישה של דוד קצת לא הוגנת מלכתחילה . דוד יודע שהוא המועדף . אותם תלמידים שעלו על ה " עוקץ , " לא הרסו את השיעור . להפך , הם מבטאים הבנה עמוקה וזיכרון של הפרקים הקודמים . ובתגובה : ראשית , דוד לא משקר אלא הוא נותן ביטוי
|
|