|
صفحة: 10
שיחה על התוכן במליאה מבקשים מן התלמידים להצביע על המשפט שבו קיימת הגדרה למונח סביבת חיים , כלומר : שואלים איפה כתוב מהי סביבת חיים ") סביבת חיים היא המקום שבו מתקיימים יצורים חיים ואשר בו הם משיגים את צורכי הקיום שלהם . (" מבקשים מן התלמידים להגדיר מושגים שונים , כדי להתנסות בהגדרות נוספות ולהבין טוב יותר את המונח " הגדרה . " למשל : יער הוא מקום ... עיר היא מקום ... מבקשים מהילדים להתבונן בטקסט ולהקריא את המילים המודגשות בו . רושמים על הלוח את המילים המודגשות בפיסקה : סביבות חיים , הים וחופו , ביבשה , באוויר . שואלים : מדוע הודגשו מילים אלו ? ( הן מודגשות כדי לומר לקוראים שאלו המילים החשובות בקטע ( . ארגון מידע בתרשים קוראים את המשפט : " סביבות החיים הן : הים וחופו , האוויר , היבשה . " מבקשים מהתלמידים לייצג את המידע בעזרת עיגולים . שואלים : אם נייצג את סביבות החיים כעיגול גדול , מה יהיה בתוכו ? מסבירים לתלמידים שאפשר לייצג את הקשר בין המילים הבולטות שבפיסקה באמצעות תרשים . הכנת תרשים היא פעילות חשיבה מסדר גבוה , הדורשת ארגון מחודש של פרטי מידע על ידי ייצוג גרפי של הקשרים ביניהם . ייצוג זה ממחיש יחסים לוגיים בין מרכיבי המידע , כמו הכללה ופירוט , רצף כרונולוגי ( תהליך ) ועוד . הפקת תרשים עשויה ליצור בסיס להסקת מסקנות מהמידע ולהערכת המידע . מה נדרש מן התלמיד כדי להכין תרשים ? לדעת מהם הרכיבים המרכיבים את נושא התרשים . לזהות רכיבים ומאפייניהם כגון : הכללה , דוגמה . לזהות כיצד החלקים מצטרפים יחד לשלם במערכת כוללת . לזהות קשרים ויחסים בין פרטי מידע ובתוך המידע . להפיק משמעות מהתרשים השלם . ( על פי חשיבה בתהליך הלמידה בעידן הידע , המזכירות הפדגוגית , האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים , ירושלים , התשע " א , ( 2010
|
|