|
صفحة: 258
במסגרת דברי האזהרה לעדים , כוללת המשנה דברים , המדגישים את המיוחד שבאדם ' לפיכך נברא אדם יחידי - ^ ל י מךך שכל המאבד נפש אחת מעלה עליו הכתוב כאלו אבד עולם מלא . וכל המקים נפש אחת , מעלה עליו הכתוב כאלו קים עולם מלא . ומפני שלום הבריות : שלא יאמר אךם לחברו - אבא גדול מאביך . ושלא יהו מינק ( כופרים ) אומרים : הרבה רשויות ( אלוהויות ) בשמים . ולהגיד ? -: גדלתו T ? - : של v הקדוש I T - ברוך : 1 T היא : שאדם טובע כמה מטבעות בחותם אחד וכלן דומי ? ודו ל ! ה , ומל ך מלכי המלכים , הלןחש ברוך הוא , טבע כל אךם בחותמו של אךם הראשון ואין אחד מהן דומה לחברו . לפיכך כל אחד ואחד ח » ב לומר : בשבילי נברא העולם " . משנה , מסכת סנהדרין , פרק די משנה הי . מבין כל היצורים החיים , שבריאתם מתוארת בפרשת בראשית , רק בבריאת המין האנושי מתוארת בריאת אדם יחידי , ולא רבים בבת אחת , כמין שלם הכולל פרטים רבים ( כמו בתיאור בריאת יתר הנבראים . ( המשנה רואה בכך מסר משמעותי על אודות האדם . כל אדם , ולא רק האדם הראשון , הוא יחידי . בראשית היה אדם הראשון — האנושות כולה , ואילו נהרג הוא , היה המין האנושי כולו מושמד . כך הוא גם לגבי כל אדם — אובדן אדם אחד שקול כנגד אובדן '' עולם מלא . '' עולם בחלק מן הדפוסים נכתב : "נפש אחת מישראל . " גרסה זי היא כנראה מאוחרת , ואין לה מקלר נכתכי י 7 ראשונים למדויקים של המשנה . התוספת "מישראל" גם אינה מתאימה לרוח המשנה , העוסקת כאדם הראשון , כלומר באדם כאשר הוא אדם . באדיבות . משפחת האומן
|
|