|
صفحة: 257
החוק קובע בין השאר ; " אין פוגעים בחייו , בגופו , או בכבודו של אדם , כאו ^ ר הוא אדם . אין פוגעים בקניינו של אדם . כל אדם זכאי להגנה על חייו , על גופו , ועל כבודו . אין נוסלים ואין מגבילים את חירותו של אדם " ... רעיונות מעין אלה נידונו בהרחבה כבר במשנה , המדגישה את חשיבותו המיוחדת של כל אדם ואדם , בצד העובדה שכולם נבראו שווים . המשנה במסכת סנהדרין דנה בהבדל בין דיני נפשות , העוסקים בשאלות של חיים ומוות , לבין דיני ממונות , העוסקים ברכוש . המשנה קובעת כי במשפט העוסק בדיני נפשות , יש להזהיר את העדים אזהרה מיוחדת שידייקו בדבריהם , ולהעמיד אותם על ההשלכות החמורות של עדותם " הוו יודעין , של * א כדיני ממונות דיני נפשות . זייני ממונות - אךם נותן ממון ומתכפר דמו ודם בו עד דיני נפשות - ןןעיותיו ( צאצאיו ) תל ^ יין סוף העו ^ ם . '' משנה , מסכת סנהדרין , פרק די משנה הי . ברוח זו מסבירה המשנה את דברי אלוהים אל קין , הרוצח הראשון בהיסטוריה : ' מה עשית קוי י ךמי אחיך צעקים אל י י מן האךמה" כראשית , ' ! י"א השימוש במילים "דמי אחיך" בלשון רבים ( ולא ; דס אחיך , ( מרמז על דמם של כל הדורות הבאים שהיו עתידים להיוולד מהאדם שנרצח . כדאי גם לשים לב , שהרצח הראשון בהיסטוריה , על פי הסיפור המקראי , הוא רצח בין אחים . יש כאן אמירה סמויה ו כל רצח של אדם , הוא בעצם רצח של אח . הרוצח והנרצח - שניהם בני אדם , צאצאיו של אדם הראשון .
|
|