|
صفحة: 256
ב . ... " לפיכך נברא האדם יחידי" עד כה עמדנו על ייחודו של האדם , באשר הוא אדם , לעומת שאר הנבראים . בעצם התייחסנו למין האנושי כולו . אולם הרעיון של ערך חיי אדם , מדגיש שיש ערך אין סופי , לחיים של כל פרט אנושי . במילים אחרות , גם האדם כפרט , כל אחד מאתנו , הוא יחיד ומיוחד . על כן יש ערך מיוחד לחייו שלו , ולא רק כחלק מן המין האנושי . בעת החדשה הודגשו מאוד מקומו של הפרט וזכויותיו הבסיסיות ו חיים וחירות , שוויון וכבוד . הסעיף הראשון להכרזה האוניברסלית של האומות המאוחדות בדבר זכויות האדם קובע " : כל בני האדם נולדו בני חורין ושווים בזכויותיהם ובכבודם . " לכל בני האדם יש זכויות בסיסיות , ללא הבדלי גזע , דת , מין וגיל . במדינת ישראל התקבל , בשנת , 1992 חוק יסוד : כבוד האדם וחירותו . בהגדרת החוק נאמר : " חוק יסוד זה , מסרתו להגן על כבור האדם וחירותו , כדי לעגן בחוק יסוד את ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית . " לעומת זאת , הנה דברים של הוגה בן זמננו , המציע תפיסה חלופית למקור ערכם של חיי אדם . לפי גישתו , אין אכן , לייחס לחיי אדם איזו קדושה שהיא , שמקורה באל , אלא לראות בחיים אינטרס עליון שלנו כבני אדם הדואגים לעצמם . תפיסה כזאת מקובלת כיום על רבים מאנשי המדע והרוח : " בימינו רווחת מגמה של ביעור המסתורין . הדוגמה החריפה ביותר של שיסה זאת מתייחסת להילה המוסרית האופפת ח" אנוש . בעבר רגילים היו לדבר על ח" אדם כקדושים , כסעונים איזה ערך מוחלס , כשונים באופן מהותי מכל צורות החיים האחרות ... היום שונה ההתייחסות לעניינים אלה . נראה כי הייחוד שאנו מייחסים לח" אדם נובע מן העובדה הפשוטה , שאנו בעצמנו כני אדם . החומרה שבמעשה רציחה — גם לה מקור ברור , שהרי זו הפגיעה החמורה ביותר שאפשר לפגוע בפרס . הסרת הממד של המיסתורין מח" אדם , ומהכחדת חיים אלה על ידי רצח , אינה גורמת להם להיות חסרי ערך , אלא פירושה להביס בהם ישירות , ללא תיווך של מסתורין . מעתה נתפסת השמירה על ח" אדם באופן הפשוס ביותר : הריהי האינסרס האנושי העליון . " את השאלה אם ערך חיי אדם הוא ביטוי לקדושה שמקורה ב"צלם אלוהים" שבאדם , או שזהו אינטרס אנושי קיומי ראשון במעלה , אנו משאירים כאן פתוחה לדיון .
|
|