|
صفحة: 254
דברים אלה מהווים בסיס לדבריו של האל אחרי פרשת המבול , כאשר הוא אוסר על נח ובניו לרצוח . איסור הרצח הוא אוניברסלי ומכוון לכל האנושות . ? ... " מיד האךם , מיד איש ארזיו , אךרש את נפש האךם . שופך " ו : - דם האדם - TTT T באדם TTT דמו ישפך " T ? ' , כי בעל י ם אל ו הים עשה את האךם . ' כראשית טי , הי-ר האיסור לשפוך דמו של אדם מנומק בכך שהאדם נברא בצלם אלוהים . פגיעה באדם כמוה , כביכול , כפגיעה באלוהים . מהו "צלם אלוהים" שבאדם ! רש"י מסביר כי האדם נברא בצלמו של האל , כלומר '' בדפוס ( תבנית ) העשוי לו , " כך שהאדם "דיוקן יוצרו הוא '' ( רש"י בראשית א , ' כז . ( האדם משקף כביכול את דמותו של האל בעולם . יש בכל אדם , באשר הוא אדם , משהו אלוהי . אולם מהו אותו "דבר אלוהיי' שבאדם ? רמב"ם , בספרו '' מורה נבוכים , " מסביר כי צלם האלוהים שבאדם הוא תבונתו ויכולתו השכלית , ובכך ייחודו של האדם ויתרונו על כל יתר הנבראים : ^" ם נאמר הוא על הצורה ( המהות ) הסבעית , כלומר , על העניין ( התכונה ) אשר בו נהיה הדבר ונעשה מה שהוא [ ... ] אשר אותו העניין באדם , הוא אשר בו תהיה ההשגה ( היריעה ) האנושית . ובגלל ההשגה השכלית הזו נאמר בו — יב ^ לם אלהים ברא אתר . '' מידה נבוכים , חלק אי פרק אי , בתרגום הרב יוסף קא 0 ח , הוצאת מוסד הרב קוק . הסבר נוסף למושג "צלם אלוהים , " עולה מפירוש עפוךגו לתורה . לפי פירושו , צלם אלוהים שבאדם מאפשר לאדם גם חירות ובחירה חופשית ו ... " בקצת ןךמה ( האדם ) לאל יתברך הפ 1 על בבחירה . אמנם בחירת האל יתברך היא לעולם לסוב , ולא כן הבחירה האנושית " ... ספורנו על בראשית אי , כ"ו . מיכאל אנג'לי , בריאת האדם , , 1508-1521 פרסקו , הקפלה הסיסטינית , ( תיקן , רלמא
|
|