|
صفحة: 236
ניתוק ממכונת הנשמה הושאלה הבאה בנושא דוו ( שלנו ) היא אחת הבעיות המוסריות הכבדות כיותר ברפואה המודרנית , והיא שאי / ח . הניתוק ממכונת ההנשמה . ראינו כבר לעיל מיקוד הבעיה מבחינה מוסרית ומשפטית כמקרים דרמתיים וקיצוניים , אך השאלה מתעוררת בתדירות גדולה יותר מן המתפרסם בעיתונות הכללית , ועל כן חשובה קביעה הלכתית מוסרית ברורה . הבעיה העיקרית העומדת בפני הפוסקים היא כיצד להגדיר את מכונת ההנשמה - האם אין המכשיר הזה אלא בבחינת מעכב יציאת הנפש וניתוקו הוא כבחינת מסיר המונע , או שיש להתייחס לפעולתו של המכשיר כדבר פיזיולוגי או קרוב אליו , שהרי הוא מספק חמצן ומפעיל את הריאות בדרך פיזיולוגית , אם כי באמצעי סכני ? שאלה נוספת היא , האם אין בעצם הפסקת פעולת המכשיר הזה משום הריגת החולה , שהרי לעתים קרובות אין אפשרות ודאית לקבוע את מידת חיותו של האדם המחובר למכשיר ההנשמה בעת פעולת המכשיר , והבדיקה אם החולה חי או מת נעשית על ירי בדיקת פעולות הלב והנשימה בעת הניתוק של החולה מהמכשיר . [ ... ] ויפה הגדיר את הדילמה המוסרית אחד החוקרים , שהפסקת מכשיר , שמטרתו וכוונתו לטפל בחולה אנוש מותרת רק אם בטוחים אנו שבפעולה כזו מקצרים אנו את תהליך המוות , אך לא מפסיקים את החיים . אך מי מסוגל לעשות את האבחנה הדקה הזו בין הארכת החיים לבין הארכת תהליך המוות ? ומעניין לציין , שדווקא בין הרופאים שדנו בשאלה זו ישנה מגמה להחמיר ולאסור הפסקת המכונה , בעור שהרבנים שדנו בשאלה זו התירו הפסקתה ודימו אותה לכל מעכבי יציאת הנפש ודינה כהסרת המונע . ולא רק שהתירו הפסקתה — אלא יש מי שאפילו מחייב לעשות כן . [ ... ] אברהם שטינברג , '' רצח מתון רחמים — לאיר ההלכה , " בתוך / כתב העת אסיא , הוצאת ראובן מס , ירושלים , תשמיע , עמי . 442-424 ש אלות . 1 מה לדעתכם מלמדת כותרת המאמר "רצח מתוך רחמים" על יחסו של כותב המאמר למעשה ? מה ההבדל בינה לבין המונח " המתת חסד . 2 ! " א . אילו שישה עקרונות בסיסים מובאים במאמר שקראתם כדי להצדיק את עמדתה של ההלכה בנושא המתות חסד ! נסחו את העקרונות בלשונכם , ומיינו אותם לפי סוגיהם ( מוסריים , דתיים , עו בדתיים וכיו"ב . ( אם היא vvn וסובל ייסורים , וכיודאי שאסור לעשות כך לבעל , לכנים לקרובים ולכל אלה שיש להם טרחה והטרדה סביב החולה .
|
|