|
صفحة: 234
אין כל אפשרות לשינוי פתאומי לטובה במצבו של החולה , שלא נלקחו בחשבון מראש ? האם לא "תכן חידוש רפואי , שעשוי להציל את החולה , שעד לחידוש זה נחשב כחסר סיכויים לחיות ? שיקולים אלו הם כמובן מוסריים כלליים , שכל רופא הניצב בפני ההחלטה הקשה של אותנזיה מתלבס בהם . אך מבחינה הלכתית יש להם משנה תוקף ועת לאור כל העקרונות שמניתי לעיל . ה . העיקרון החמישי מתקשר למעשה לעיקרון הראשון , שלפיו יש בקיום החיים בכל צורה ובכל מצב משום זכות ואפשרות להתעלות רוחנית נוספת . על פי השקפת התורה גם רו" צער וייסורים מובחרים הם מהמוות . [ ... ] והנה גם מצד החולה ישנה חובה מוסרית לא להתייאש , אלא להמשיך ולקוות לחיים עלי אדמות ו . העיקרון השישי הוא , לכאורה , הפוך ומנוגד לעקרונות שנאמרו ע 1 כה , אך למעשה הוא משלים את התמונה , ומביא לפתרונות הלכתיים והנחיות מוסריות בנידוננו , השונים במקצת ממה שניתן היה להסיק מהנאמר עד כה . עיקרון זה הוא ההתחשבות בצער ובסבל האנושי . כבר ראינו לעיל , שאפילו מעשה התאבדות מותר במצבים קיצוניים של צער וסבל . יתר על כן , עצם המונח "מיתה יפה" הוא מונח תלמודי , וכמובן קדם בהרבה למונח אותנזיה . המקורות התלמודיים הקפידו על כבוד הבריות וחסו על סבלו של האדם , אפילו אם הוא פושע שנתחייב מיתה הקונפליקס ההלכתי למעשה ניתן לסכם את הקונפליקס בבעייתנו לפי השקפת התורה בשתי הנטיות הבסיסיות , שבאו לידי כיסוי בעקרונות דלעיל : מצד אחד אותם עקרונות ביחס לקדושת החיים , חשיבותם וערכם האיךסופ"ם , הזכות העצומה של עצם החיים והחובה של האדם והרופא לשמור ולספח את הפיקדון שניתן בידו — קיום החיים בגוף האנושי . מאידך גיסא — הרצון והשאיפה העזים להקל ולהסיר כל צער וסבל , שבא לידי ביטוי בהלכות רבות ומגוונות , בפרס במצבים סופניים לפני המוות . והנה כאשר עומד לפנינו אדם גוסס , שרגע חייו מועסים , ולפי שיקולי הרופאים אין סיכויים להמשך חייו , ויחד עם זאת הוא סובל בכל רגע מרגעי חייו הנותרים , קיימות בידי רופא שלוש אפשרויות עקריות : א . להמית את החולה הסובל באופן אקסיב 1 ועל ידי כך להסיר את סבלו במחיר עצם החיים ; ב . לעשות כל מאמץ על מנת להאריך את חייו , וכיום — על ירי שימוש באמצעי ההחייאה והטיפול המשוכללים — ניתן להביא להארכה משמעותית מבחינת הזמן , של חיים כאלו ; ג . לנקוט שיטות של האותנזיה הפסיבית , שבקווים כלליים דורשת הימנעות משימוש אגרסיבי ובלתי שגרתי להארכת החיים , ומאידך נדרשת מניעה מכל פעולה ישירה בקיצור החיים .
|
|