|
صفحة: 228
ב . פרופ' ישעיהו ליבוביץ : ' "המתות חסד" - חסד עם מי ? לפניכם דברים שכתב פרופי ישעיהו ליבוביץ / איש רוח ומדע בךזמננו , בנושא המתת חסד . ליבוביץ' מציג זווית ראייה מקורית לנושא . קראו את דבריו בעיון . ישעיהו ליבוביץ' נולד ברעה ב , 1903 נפטר ב . 1994 הוא הוסמך לרבנות ולמד באוניברסיטאות באירופה , ומשנת 1936 לימד באוניברסיטה העברית בירושלים . כמדען , התמחה בכימיה אורגנית ובנוירופיזיולוגיה . כהוגה דעות , עסק ביהדות ובשאלות חברה ומדינה . הוא הדגיש שהיהדות , כתופעה דתית והיסטורית , מתאפיינת בהכרת החובה לעבוד את הבורא על פי ההלכה ולא בהכרח באמונות ודעות מחייבות . הגותו הצטיינה במקוריות רבה , ועוררה הדים רבים . בין ספריו : "תורה ומצוות בזמן הזה" , ( 1956 ) "גוף ונפש — הבעיה הפסיכופיזית" , ( 1974 ) " יהדות , עם יהודי ומדינת ישראל" . ( 1975 ) ישעיהו ליבוביץ' נפטר בירושלים בשנת . 1994 אם יעלה מישהו את השאלה : יהאם כדאי לקיים את חייו של אדם שהיה לייצמרו '" תחויב מיד כתשובה השאלה : 'מהי הכדאיות של חייך , אדוני ? הלא לעצם קיומו של אדם אין שום הנמקה רציונלית : אתה אינך קיים משום שיש הנמקה לקיומך , אתה קיים משום שאתה קיים' [— ] אלא החיים אינם ניתנים להיכלל בשום קסגוחה משפטית וערכית ואי אפשר "להעריך" אותם הערכה רציונלית . אם יתחיל מישהו לתהות על קנקנה של ההנחה הסתמית שיש לאדם זכות לחיות ושאין אדם רשאי ליכוול ממנו את חייו , ואם יגיד דו 'אמנם כן , אבל בתנאים ובנסיבות שבהם ני 0 ל מן החיים ערכם והם הפכו לסבל , ב 0 ל האיסור' - מיד אציג לו את השאלה : 'מדוע אסור ליסול את חייך , הנראים לי חסרי ערך ' ? הוא יענה : ' אין אתה רשאי ליסול את ח" משום שמסוכם שאין לנגוע כחי אדם , ללא תלות בערך המיוחס להם ' . מיד אגיד לו : 'אם אין אתה יכול לנמק נימוק רציונלי את תקפות 1 של איסור זה לגביך , כיצד תוכל לנמק את ביסולו לגבי אדם אחר — משום שחייו , כביכול אינם "כדאיים" עוד ? מדוע אינני רוצח אותך , כשאין חייך מוצאים חן בעיני ? משום שאני — כרבים בינינו — בדעה הסתמית שאין ליסול חייו של אדם . אם אגיד : לא אסול חייו של אדם , בתנאי שיוגד לי הנימוק לאיסור זה — יתברר שאין לכך נימוק . ואז אסול חייו של אדם ' . ישעיה ? ליימניץ
|
|