|
صفحة: 225
שאלות . iv הסבירל את המשפט "הגוסס — הרי הלא בחי לכל דבר . " מדוע קבעו" כך חז"ל , לדעתכם ! ( היעזרו בדימוי של הנר המטפטף , המלכא בקיצור שולחן ערוך . ( ב . אילו השלכות שונות יש לקביעה זל באלפן מעשי ? ההלכה קובעת כי אף על פי שאנו רואים שיש יצער גדול לו ולקרוביו / אסור לקרב את מלתו של הגוסס . א . מהל היחס להמתות חסד על פי הלכה זו ? ב . מה דעתכם על עמדת ההלכה ? ג . מדוע , לדעתכם , הלכה זו אינה מתחשבת , לכאורה , בצערו ובסבלו של הגוסס ? האין כאן התאכזרות אל החולה ? נמקו את דעתכם . ההלכה שקראת מבחינה בין גרימת מוות לגוסס באופן אקטיבי לבין הסרת גלרמים המעכבים את מלתל הטבעי . א . הסבירל הבחנה זו , וחוו את דעתכם עליה . ב . כיצד , לדעתך , יש להתייחס לניתוק חולה סופני ממכונת ההנשמה שאליה הוא מחובר ( המאריכה כנראה את חייו כאופן מלאכותי . ( האם ניתוק ממכלנת הנשמה הוא פעולה "אקטיבי ת" ( ואסורה ) או "פסי בית" ( ואולי מותרת ?( נמקו היטב את תשו בותיכם . לפניכם דברים שכתב בעל מנחת חינוך , אחד מגדולי ההלכה במאה הקודמת : אף אם יבוא אליהו ( הנביא ) ויאמר ^ לא יהיו לאדם רו"ם אלא שעה או רגע , מכל מקום , התורה לא חילקה בין הורג ילד , ww לו לחיות כמה ^ נים , לבין הורג זקן בן מאה . בכל עניין — ההורגו רו"כ . אף שהוא למיתה עומד , מכל מקום , מחמת הרגע ww לו עוד ע 1 ' ירויה — על זה חייב . מנחת חינוך , מצווה ל"ד א . האם יש להבחין , לדעתכם , בין הריגת ילד לבין הריגת זקן מבחינת חומרת המעשה ? הביאו נימוקים לכאן ולכאן . ב . כיצד דוחה המנחת חינוך את ההבחנה הזו ? מה דעתכם על טענתו ? ג . איזה נימוק עקרוני נגד המתות חסד ניתן ללמוד מדברי המנחת חינוך ( הדרכה י האם יש הבדל בין המתת חסד של ילד או של זקן , לפי דבריו ? מדוע ?( נבחן את הצד השני ( המשלים ) של המטבע ו לא אם מותר להרוג אדם גוסס , אלא אם יש טעם לעסוק ולטרוח בהצלת אדם שרגעיו ספורים .
|
|