|
صفحة: 213
ו . של מי החיים האלה ? - הדילמה התקדמות הרפואה והתפתחותה בשנים האחרונות הביאו להארכת חיי אדם והיטיבו את השירותים הרפואיים שמהם אנו נהנים . עם זאת , התפתחות הרפואה עוררה התלבטויות מוסריות , כגון הצורך בתרומות איברים , הזכות להפלות מלאכותיות ועוד , אחת השאלות הקשות היא האותנזיה — המתות חסד . בידי הרופאים מצויים היום אמצעים חדשים להארכת חיי אדם ( תרופות , השתלות איברים , דיאליזה , מכשירי הנשמה ועוד . ( אולם , לא תמיד הארכת החיים מביאה עמה שיפור באיכות החיים . לפעמים מאריכים חייו של אדם חסר הכרה , המרותק למיטה , ועצם קיומו תלוי במכשירים שאליהם הוא מחובר . עושים זאת אגב ידיעה ברורה — לפי המידע באותו זמן — שאין סיכוי שהוא יוכל לחזור ולתפקד כאדם בריא . השאלה המתעוררת היא ו האם גם בנסיבות כאלה , שאיכותם של החיים ניטלה מהם , ראוי להמשיך ולחיות או לאפשר חיים לזולת ? ואולי נכון יהיה לומר בהקשר זה , כפי שראינו בפרק הקודם , כי חיים כאלה אינם כדאיים לחיותם ? אותנזיה מונח יווני שפירושי : "מיתה יפה" = ^ ט 7 כ ( במובן : קל 108 , ( םת = ^ 3 מוות , [ דהיינו מיתה טובה או קלה . הראשון שהשתמש במונח זה בהקשר של המתת חסד היה לקיי בשנת . 1869 ( גם חז"ל בתלמוד [ סנהדרין , נ"ב ע"ב ] השתמשו במונח "מיתה יפה" אך לא במובן של המתה מתוך רחמים , אלא בהתייחס לנידונים למוות , שיש לנהוג רחמים בעת המתתם . ( מקובל להבחין בין שני סוגי אותנזיה : "אותנזיה פעילה" — המכוונת להרוג את החולה באופן ישיר ( למשל : על ידי הזרקת רעל לגופו , ( ולעומתה "אותנזיה סבילה" — המבוססת על הימנעות מפעולות מאריכות חיים בחולה או אף הפסקתן ( דוגמת ניתוק ממכשיר הנשמה , אי מתן תרופות וכו . ( ' לפניכם מספר אירועים המדגימים את הבעיה . כל אירוע מציג סיטואציה שונה שבה באה הבעיה לידי ביטוי , וגורמים שונים שאמורים להתמודד עמה . אותנזיה
|
|