|
صفحة: 189
על י יהם הכתוב אומר : ' וגם אני נתתי ל י הם חוקים ל * א טובים ומשפטים NS יחיו בהם '' ( יח ! קאל י כ , ' כה . ( רמב"ם , משנה ת 1 רה , הלכות שבת , פרק בי , הלכות א' ג . ' . שאלות . 1 רמב"ם כותב , כי לגני חולה שיש בו סכנה , השבת — "הרי היא כחול לכל הדברים שהוא צריך להם . " א . מרוע מדגיש רמב" ם שעמר חולה שיש בו סכנה , השבת היא כמו יום חול ? ב . מה מוסיפה אמירה זו ) . מנתינה מעשית ) על ההלכה הבסיסית של פיקוח נפש ! . 2 רמב" ם קובע , כי את חילול השבת למען החולה , ראוי שיעשו דווקא "גדולי ישראל וחכמיהם" . כנגד איזו דעה אפשרית הוא אומר זאת ; מדוע , לדעתכם ? כיצד תורם הדבר לביסוס ההלכה כשטח ולפרסומת ? . 3 א . כיצר מנמק רמב"ם את ההלכה ( מלבר הפסוק עצמו ?( ב . מרוע , לרעתכם , חשוב לרמב"ם להוסיף נימוק זה , למה דעתכם על דבריו ? A למי קורא רמב"ם בסוף דבריו בשם אפיקורסים ( כופרים ?( מה מפתיע בכך ? מדוע הוא עושה כך , לדעתכם ? ההדגשה המיוחדת של רמב"ם על כך שפיקוח נפש מתקיים גם בשבת אינה לשווא . רמב"ם יוצא כאן באופן נחרץ כנגד עמדה אחרת שבאה לידי ביטוי בהיסטוריה היהודית . ידוע על מקרים שבהם נהרגו יהודים במלחמה על ידי אויביהם , מפני שנמנעו מלהשיב מלחמה ביום שבת . כך היה בתקופת השלטון ההלניסטי בארץ ( במאות ה 2-4 לפני הספירה , ( כאשר קבוצות יהודים לא התגוננו מהתקפות היוונים ביום השבת " . כלומר , עמר אנשים אלה חיקי התורה הלפכים כנימל "חלקים לא טלניס , " שאי"אפשר לח 1 > ת בהם . לאלה הרי איכן מצללת התירה . להרחבה . ייקף נן מתתיהי , קדמתי 1 ת ה » הוד 0 > י"נ,- מקבים אי , בי , . 37-29
|
|