|
صفحة: 184
ש אלות . 1 העתיקו למחברותיכם את הפסו ק שעליו מבסס רמב" ם את העיקרון ! פיקוח נפש ( ויקרא י"ח , הי ) ומולו את הפסוק שממנו הוא לומד את עניין קידוש השט ( ויקרא כ" ב , ל"א ל"ב . ( א . שימו לב למרכיבים הדומים ולמרכיבים השונים שביניהם . קבעו מרכיבים אלו בהתאם . ב . מי עומד במרכזו של כל אחד מהכתובים ? איזה ערך מרכזי מודגש בכל אחד מהם ? ( התייחסו בעיקר לפעלים . ( . j איזו מתיחות קיימת נין שני הכתובים ; האס זו בהכרח סתירה ? נמקו . . 2 בדקו במילון את השורש קד"ש או בערך קודש או קדושה . א . מה פירושה של "קדושה ? " באילו מושגים או ביטויים אחרים מופיעה המילה קודש ( או נטייה שלה ?( ב . לאור תשובתכם , נקו להסביר למה הכוונה בביטוי לקדש את השם ? כיצד זה אפשרי בכלל ? . 3 תחת הכותרת "קידוש השם" כולל רמב"ם את נכונותו של אדם למות , בעיקר כדי לא לעבור על אחת משלוש העבירות.- עבודה זרה , גילוי עריות ושפיכות דמים . א . איזו בעיי תי ות מעורר המונח קידוש השם ככותרת כללית לשלושת האיסורים הללו ? איזו כותרת הייתה אולי מתאימה יותר ( לפחות לחלק מהעבירות ?( ( רמז ו את מה מקדשים בהימנעות מכל אחת מן העבירות הללו (? ב . אילו ערכי יסוד ' משקפת , לדעתכם , כל אחת משלוש מצוות לא תעשה הללו ? האמנם לדעתכם אלה ערכי יסוד ? מה גורם להם להיות ערכי יסוד ? ג . מדוע , לדעתכם , מכונות מצוות אלה , למרות הכל , בשם קידוש השם ? האם הדבר מפתיע אתכם ? A האם ניתן לראות ערן אנושי כללי ( ולא דתי בלבד ) גם באיסור עבודה זרה ובחובה למסירות נפש בשעת גזירה כללית על קיום מצוות היהדות ? באיזה מובן ניתן לומר , כי גם אז נמצא האדנז , ולא רק האל , במרכז ? ( הדרכה : מה משמעותה של '' עבודה זרה ? " מה '' זר" בה ולמי . 5 (? האם ההלכה "ייהרג ואל יעבור" עומדת , לדעתכם , בסתירה לדברי רמב"ם לעיל ( בשאלה ;( 3 "אין משפטי התורה אלא רחמים וחסד ושלום בעולם ? " נמקו . ערכי יסוד הם ערכים כשיסיים שעליהם מיוסדת כל חכרה מתוקנת . ערכי יסיד נתפסים , בדרן כלל , כערכים עליו 3 י 0 שגוכריס על ערכים אחרים .
|
|