|
صفحة: 183
ג . קידוש השם וחילול השם בהקשר למקרים שנאמר בהם "ייהרג ואל יעבור 11 מגדיר רמב'ים את מצוות "קידוש השם : '' ' כל בית ישראל מצףם על קדוש השם הגדול תה שנאמר : "ונקךשתי בתוך בני ישראל" ( ויקרא כ"ב , י'ם . " ומזהרין שלא לחללו , שנאמר : ץ לא תרזללו את שם יןךשי ( שם . ' ( [ ... ] כל מי שנאמר בו יהרג ואל יעבר ונהרג לא עבר - הרי 1 ה קדש את השם . ואם הןה בעשרה מישראל - הרי 1 ה קדש את השם ברבים . [ - ] : וכל T מי שנאמר v : v v בו ייהרג ואל יעבור ועבר ולא נהרג - הרי ןה מחלל את השם ' [ ... ! קידוש השם - מושג שמשמעותו 1 הגדלת שמו שי ה' בעולם . מעשה שגורם ששם ה' יתקדש ויתפרסם 1 בעו ^ ם . היפוכו של מושג זה הוא חילול השם - מעשה הגורס לפחיתות בשמו שי " ה' בעול י ם ( חילול י מל י שון חולק , בניגוד לקדושה . ( נוסח הכתוב השלם שמצטט רמב'ם : ' ושמרתם מעותי ועשיתם אתם אני ה . ' ולא תחל יל את שם קדשי , ^ ונקךשתי בתוך בני ישראל , אני ה' מקדשכם" ( ויקרא כ '' ב , ל'א-ל'ב . ( מחלל את השם - רמב'ם בהמשך מוסיף כי ^ מרות חומרת המעשה , אין בית דין יכול להעניש את האדם על כך ( עונש מל קות או מיתה , ( כיוק שהדבר נעשה בכפייה , של א ברעונו של האדם . מדובר אם כך , בעיקר במבחן אמונה אישי בין האדם לאוהיו . ו מכ'יס , משנה תורה , הלכות יק > 77 הרנלרה , פרק ה , ' הלכות א ; ר .
|
|