|
صفحة: 181
ב . "ייהרג ואל יעבור" הדיונים על פיקוח נפש מצביעים על קדימותו המוחלטת של ערך החיים על ערך קיום מצוות התורה , אולם יש חריגים . במצבים מסוימים ההלכה קובעת , כי יש ערכים עליונים על ערך שמירת החיים . וכך מנסח זאת הרמב"ם ' '' במה דברים אמורים [ שפיקוח נפש דוחה את המצוות ?! בשאר מצוות חיץ מעבודת כוכבים וגל ו יי עריות ושפיכות דמים . אבל של ^ ש עברות אל י ו , אם יאמר h ומי שמאיים '' : ! עבר by אחת מהן או תהרגי - 1 יהרג ואל ןעבר . 1-1 1 ואם אנסו להעבירו hm האיסור ! בעשרה מישראל 1 יהרג ואל יעבור , ואפל י ו NS נתכון להעבירו אל י א על מצוה משאר מעוות ב ^ בד . וכל הדברים האל ^ - של י א בשעת גזרה . 1 אבל T J בשעת י - ; גזרה , והוא נ שיעמד : -ג- מל » ^ ך 11 רשע u ועזר גזךה על ישראל , 1 * bunS דתם או מצוה מן המצות - 1 יהרג _ ואל ןעבר אפל י על אחת משאר מצוות י בין נאנס בתוך עשרה , בין נאנס בינו ל * בין עובדי כוכבים . עבודת כוכבים וגיבוי עריות ושפיכות דמים - שלוש העבירות החריגות הן : איסור עבודת אלילים , איסור קיום יחסי מין בין קרובי משפחה מדרגה ראשונה ( ועודו וכן איסור רעח . איסורים אל י ה נתפסים כאיסורים החמורים ביותר מן התורה . אנסו להעבירו - הכוונה היא 1 שה מאיים כופה עי היהודי את העבירה באופן מכוון 'כדי להעבירו 1 על המעוות' ולא רק כדי להשתמש ביהודי להנאתו הפרטית וללא כוונות דתיות . כשכפיית העבירה נעשית בפומבי , בפני עשרה יהודים לפחות ( מניין , ( כי א 1 המעשה מקבל משמעות סמלית , ואן כל עבירה מחייבת 'ייהרג ואל יעבור . ' שעת גזירה - תקופה של איסורים קולקטיביים בתחום הדת . גזירות האוסרות על העם כולו ( ולא רק על
|
|