|
صفحة: 173
א . סיפורו של ר' עקיבא : "אפילו הוא נוטל את נפשך" בעקבות כישלונו של מרד בר כוכבא ( בשנת 135 לספירה , ( באה על ישראל תקופה של גזירות שמד , ששררו בכל תוקפן כל זמן שחי אדריאנוס קיסר ( עד לשנת 138 לספירה . ( כישלון המרד היה צורב . מספר עצום של יהודים נהרגו , ושבויים רבים מילאו את שוקי העבדים באימפריה הרומית . יישובי הארץ ראו הרס וחורבן , ונאסר על יהודים לשוב וליישבם . אולם הרומאים לא הסתפקו בדיכוי המרד , אלא שאפו להנחית מכה ניצחת על היהדות עצמה . השלטונות הרומאים הכירו היטב את התרבות היהודית בארץ ישראל , ובאמצעות גזירותיהם ביקשו לפגוע לא רק בקיום המצוות , אלא בעצם הקיום היהודי הלאומי בארץ . בעקבות חורבן בית המקדש הפך לימוד התורה לערך מרכזי בחיי העם , ולכן השלטון הרומי גזר , למשל , איסור על לימוד תורה והוראתה . עונשם של הלומדים ו . האם יש דבר יקר מן החיים ? " אין דבר שכדאי למות למענו" — זהו משפט שכמותו אנו שומעים בהזדמנויות רבות , והוא מבטא , לכאורה , את הרעיון שערך החיים הוא ערך עליון . ערך החיים נתפס כערך הגובר על כל דבר חשוב אחר , יהיה חשוב ונכבד ככל שיהיה , ולכן יש לעשות הכול כדי לשמור על החיים , אולם , מהי המשמעות האמיתית של קביעה זו ? האם הכוונה היא שיש לחיות בכל מחיר ? שנכון לעשות כל מעשה כדי לשרוד ? כבר ראינו , למשל , כי ההלכה היהודית אוסרת רצח אפילו לשם הצלת חיים '') אין מאבדים נפש מפני נפש . ('' איסור זה עצמו מבטא למעשה , יותר מכול את עליונות הערך של חיי אדם כשלעצמם . בשם ערך החיים יש אמנם חובה להציל חיים אך יש גם איסור לאבדם ! מתעוררת כאן השאלה העקרונית , הכללית יותר : מצד אחד — האם אמנם יש בכלל דברים שראוי למות למענם ! מצד שני — האם למען שמירת חיים מותר לעשות הכול ? היכן הגבולות ? במילים אחרות : האם ייתכנו ערכים נעלים מערך החיים ? כיצד ניתן להחליט על כך ל לפניכם שני סיפורים היסטוריים קצרים , המדגימים נכונות להקרבת חיים למען מטרות שונות . קראו אותם בעיון .
|
|