|
صفحة: 137
שמא תורת הנצרות ? לא . ת 1 רת הנצרות אומרת ; "נהג בנדיבות , אהוב את רעך , הקרב עצמך למען אחרים , בחר בדרך ירווזיא ו אולם איזוהי הדרך הקשה ? למי הוא חייב יותר אהבה ונאמנות — לאמו או לאומה ? מהי המ 0 רה המועילה יותר , זו של לחימה למען הכלל , או זו המצומצמת יותר , שעיקרה סעד לאיש אחד בלבד , כדי שהוא יוכל להמשיך לחיות ? מי יכול להחלים אפריורית = ) מראש , מלכתחילה ?( איש לא . גם בכתבי מוסר אחרים אין למצוא מענה . האתיקה של קאנ 0 א 1 מרת ; "לעולם אל תנהג בשום ארם כבאמצעי , אלא כבתכלית בלבד . " מצוין , אם כך : אם אשאר עם אמי אהפוך אותה לתכלית ולא לאמצעי . אבל בדומה לכך אני בסכנה שאשתמש באלה הלוחמים למעני כבאמצעי . ונהפוך הוא , אם אצא לעזרת הלוחמים , יהיו הם התכלית ואילו אמי תהיה האמצעי . אם ערכים אינם ודאיים , אם הם מופשסים מכדי לתת מענה למקרה הממשי ה נדון — לא נותר לנו אלא לסמוך על האינסטינקטים שלנו . את זאת ניסה לעש 1 ת הצעיר . כשראיתיו אמר ליו " כסופו של דבר , הרגש הוא הקובע , ועלי ללכת בדרך שאליה הוא מושך אותי באמת . אם הרגשתי היא כי אהבתי לאמי חזקה דיה להקריב למענה הכול — את תאוותי לנקמה ואת תשוקתי להרפתקאות — הרי אשאר עמה . ואם ארגיש שאהבתי אינה גדולה דיה , אלך . " אולם כיצר אפשר להעריך את משקלם של רגשות ? את רגשותיו כלפי אמו אפשר להעריך על ידי עצם העובדה שהוא נשאר אתה . אני יכול להצהיר שידיד מסוים יקר לי , ואני מוכן להקריב למענו סכום כסף מסוים , אולם אוכל להוכיח זאת רק כאשר אוציא את הסכום . אני יכול להצהיר כי "אני אוהב את אמי ער כרי להישאר אתה " רק כאשר , אכן , נשארתי אתה . אני יכול להעריך את עוצמת החיבה אם נקטתי פעולה המגדירה ומאשרת חיבה זאת . אבל אם רצוני להצדיק פעולה באמצעות החיבה הזאת עצמה , אזי אני נכנס למעגל קסמים . יתרה מזו , כסי שאמר זייד בצורה קולעת ביותר , קשה מאור להבדיל בין רגש אמיתי לרגש מדומה , שהוא בבחינת העמדת פנים . להחליט שאני אוהב את אמי כמידה כזאת שאשאר אתה או לשחק תפקיד באיזו קומדיה , שכתוצאה ממנה אני נשאר כאן , זה כמעט אותו דבר . במילים אחרות , הרגש מעוצב במעשים שאנו עושים , ועל כן איני יכול להיוועץ בו שידריכנ . זה אומר גם , שאיני יכול לחפש בתוכי מצב אותנטי שידחוף אותי לפעולה כלשהי , ובתורת מוסר מסוימת — מושגים שיאפשרו לי לפעול . אפשר לטעון , שהצעיר לפחות הלך לפרופסור לשאול בעצתו . אבל בלכתך לבקש עצה , כגון מכומר הרי אתה הוא הבוחר בכומר : ובמעמק 1 לכך אתה היודע פחות או יותר מה תהיה עצתו . כך שבסופו של דבר , בחירת יועץ פירושה להתחייב לבחירה זו . אם אתה נוצרי , תחליט בוודאי להתייעץ בכומר : אבל יש כמרים משתפי פעולה , יש כמרים של תנועת המרי \ u' \ , ( Resistance ) המצפים לראות כיצד יפול דבר : כמי מהם תבחר ? אם צעיר זה היה בוחר בכומר של תנועת המרי או בכומר משתף פעולה , היה מכריע מראש את אופי העצה שקיבל .
|
|