|
صفحة: 132
ב . בעקבות קאנט : מדוע לסייע לזולתי להלן נראה כיצד משתמש קאנט בכלל שלו כדי להסביר מדוע ראוי לאדם לעזור לזולתו בעת מצוקה או סכנה . תחילה — נסו לחשוב על כך בעצמכם ; כיצד מיישמים את "הצו הקטגורי" במקרים שהועלו בתחילת הפרק שלנו ? אחר כך השוו את דבריכם עם דברי קאנט . ( אדם ) , niiVwa nw כשח / א רואה ארורים נאבקים בתלאות גדולות ( ובידו לעזור להם , ( והוא niyin לו : " מה לי ולצרתם ? ימצא איש את אשרו כפי רצון הבורא או כפי שישיג בידי עצמו . לא אקח ממנו דבר , אף לא אקנא בו , רק אין ברצוני לסייע להצלחתו ולעמוד לו בצרתו . " אכן , אילו הייתה דרך מחוטבה זו לחוק כללי , יכול היה המין האנושי להתקיים . ואין ספק שחיה מסיב עוד יותר להתקיים מאשר כשער , שכל אדם מפ 0 פ 0 על השתתפות ונדיבות , אף מזדרז נשעה . ההזדמנות לקיים מעין דברים אל , ( אבל מצד שני הוא מרמה את חברו בכל הזדמנות , מוכר את זכויות האדם א ! פוגע כהן באיזה אופן ארור . אבל אם אמנם אפשר שיתקיים חוק כובע כללי העשוי על פי אותו הכלל המעשי , הרי אי אפשר לרצות כי עקרו ] כזה יח 1 ל כח 1 ק כובע כללי . מפני שרצון שהיה מחליכו זאת היה מתנגד לעצמו = ) סותר את עצמו , ( שהרי עלולים לקרות כמה מקרים שבהם האדם זקוק לאהבה ולהשתתפות מצד אחרים . והנה על ידי אותו חוק 0 בע , שנבע מרצונו של , 1 הוא נמצא מונע מעצמו כל תקווה לעזרה הנרצה . עמנואל קאנט , הנחת יסוד למטפיזיקה של המידות , פרק שני , הוצאת מא > נס ירושלים , תש"ן , עמי . 83 מ > התנדבות
|
|