|
صفحة: 126
צריכים לבוא מהלב . אבל אם החוק הזה ידרבן ויעודד את האנשים להבין שצריך לעזור לאחרים , אז אולי באמת כדאי לחוקק אותו . למרות המקרה הכואב , אני עדיין מאמינה שישראלים יעזרו אחד לשני במצוקה , ועדיין רוצה q nm להאמין שבמקרה של האנשים באמת היו טרודים ופשוט לא שמו לב , כי אחרת זה לא ייתכן . " גדעון שמרלינג , מעריב , 11 . 6 . 98 א . מדוע , לדעתכם , עלה הצורך בחוק כזה דולקא כיום ? האם חלו כעניין זה , לדעתכם , שינויים בחכרה הישראלית כשנים האחרונות ? ב . מה דעתכם על האמירה המובאת בכתבה י '' אס אדם הוא רע מטבעו ולא ירצה לעזור — שום חוק לא ישכנע אותו להציל אדם גוסס ? " A במדינות אחדות בעולם מונהגים מזה שנים חוקים ברוח זו . הם מכונים חוקי " השומרוני הטוב * . " האם טוב , לרעתכם , שישראל הצטרפה למדינות אלו ? האם ניתן לרא 7 ת בכך התקדמות ? נמקו . חוקי "השומרוני הטוב" עניינם של חוקים אלו — חיוב אדם על פי חוק לסייע לזולתו בעת צרה , למשל חיוב נהג להגיש עזרה לנפגעי תאונות דרכים אפילו אם לא היה מעורב בתאונה . אמנם יש בכך התערבות בחופש הפרט , אולם הצידוק לכך הוא כי בעניינים חשובים של חיים ומוות אין להשאיר את ההחלטה בדבר מתן סיוע בידי מצפונו של הפרט , אלא יש אינטרס חברתי עליון להבטיח התנהגות רצויה זו . אמנם התפיסה הליברלית העכשווית ממעטת למסד בחוק חובות מוסריות , אולם חברה מודרנית , שיש בה ניכור יותר מאשר בחברה מסורתית , נאלצת להשתמש יותר ויותר בכלים חוקיים כדי לאכוף נורמות התנהגות , המקובלות , בדרך כלל , על הכול . מקור המושג כמסורת הנוצרית . סי בנדיקסן , הש » מיונ > הטוב , 1870
|
|