|
صفحة: 114
הספר כתוב בלשון בהירה וקולחת , ואהבת ישראל עוברת בו כחוט השני . כל אלה עשו את הספר לנחלת העם , גדולים כקטנים , והוא אף זכה לפירושים רבים ( המפורסם שבהם . "מנחת חינוך . ( " שאלות . 1 קראו את הפסו ק "לא תעמד על דם רעך" כהקשרו במקרא ( ויקרא י"גו , ט"ז . ( א . מהו , לדעתכם , מובנו המילולי של הפסוק ? ב . אילו מחשבות ( אסוציאציות ) מעורר בכם הביטוי "לעמוד על הדם ! " ( חשבו על כיטלייס דומים בשפה העכשווית . ( מה מלמד , לדעתכם , השימוש בביטוי מעין זה כאן ? ג . רש"י בפירושו לפסוק זה כותב : " לא תעמוד על דם רעך — לראות במיתתו , ואתה יכול להצילו . " רשב"ם , נכדו של רש"י , מוסיף : "לא תעמוד — מנגד . " ... הסבירו את הדברים . מה משמעות הציווי "לא תעמד , " לפי פירושיהם של רש"י ורשב"ם ? . 2 ההלכה קובעת שהיחלצות לעזרת הזולת היא בעצם חובה דתית . א . מה רעתכם על חיוב כזה , אילו בעיות הוא עשוי לעורר ? ב . הביאו טענות בעד ו נגד דרישה מעין זו . . 3 א . הסבירו בלשונכם את הטעם שמובא "בספר החינוך" למצווה זו . כ . האם יש , לדעתכם , הבדל בין טעם זה לבין הטיעון התועלתני הנפוץ "שמור לי ואשמור לך ? " הסבירו היטב את עמדתכם ! ג . האמנם קיום מצווה זו הוא תנאי לקיום חברה מתוקנת " ) יישוב העולם ?( " חוו את דעתכם .
|
|