|
صفحة: 26
. 2 בדקו במילון את משמעות המושגים " אובייקטיבי" ו" סובייקטיבי . " כך כותב אחד העם ביחס לסוגיית "מים לשניים" . י מי שיוכל — יציל את עצמו ? [— - 1 בן פסורא האל 0 רואיס , 0 אינו מוקיר "n ארם כשהם לעצמם , ונוח לו שיאבדו שתי נפש / ת במקום שמלאך המוות אינו ד / רש אלא אחת , ובלבד שינצח רגש האלסרואיזם . אבל מוסר היהדות מסתכל בדבר מתוך השקפה אובייקטיבית . כל מעשה שיש בו איבוד נפש — רע הדבר , אף אם הוא יוצא מתוך רגש סהור של אהבה ורחמים . ואף אם הנפש הזאת היא בעל "המעשה עצמו . ובעניין שלפנינו , שאפשר להציל אחת משתי הנפשות , חובה מוסרית היא כן להתגבר על רגש הרחמים ולהציל , את מי ? — הצדק אומר : מי שהיכולת בידו להציל את עצמו , כי כל אדם הופקדו חייו בידיו לשומרם , ושמירת פיקדון שבירך , קודמת לשמירת פיקדון שבידי חברך . כולם שווים בפני הצדק היהדות הסירה מתורת המוסר את הבסיס הסוב"קסיב 1 והעמידתו על בסיס אוב"קסיב 1 מופש : 0 על הצדק המוחלט , הרואה את האדם בתור ערך מוסרי עצמי , כלי הבדל בין "אני" ובין "אחר . " על פי השקפה זו , רגש הצדק שבלב האדם הוא השופכו העליון על מעשיו ומעשי אחרים כאחד . הרגש צריך להשתחרר מן היחסים האישיים , וכל בני האדם , וגם האני בכלל זה , צריכים להיות שווים בפניו . כשם שאין לי רשות להרוס את חייו של אחר בשביל ח" אני , כך אין לי רשות להרוס את ח" כשביל חייו של אחר . כי שנינו בני אדם , וח" שנינו ערך אחד להם לפני כיסא הצדק . מתוך ו בין שתי הסעיפים , כל כתבי אחד העם , הלצאח . 7 כיר , עמי שעיע . . 3 על פי אחד העם , איזו עמדה מוסרית יותר , זו של ר' עקיבא או זו של כן פטורא ? — כמה היא מוסרית יותר ; . 4 מהו "המוסר האובייקטיבי" שעליו מדבר אחד העס . ' דמיאל : "ישתו שניהם '' דמיאל , הוגה ציוני אחר , מגיב על דבריו של אחד העם . הוא אינו מקבל את תפיסתו ביחס לדרך המוסרית הנכונה בדילמה הנידונה , ומציע "אבן בוחן" מוסרית שונה . מול "המוסר האובייקטיבי" של אחד העם הוא מציע קריטריון אחר : "ההתגברות העצמית' . ואלה דבריו של דמיאל .
|
|