|
صفحة: 22
מן האגדה על רבי עקיבא : " ר עקיבא — רועה של כך י בא שבוע היה . ראתה רחל בת / של כלבא שבוע שהוא צנוע ומעובה , אמרה לו : אם 1 ncnr לך = ) אנשא לך ) תלך לבית המדרש ( ללמוד תורה ?( אמר לה : הן . נו ^ אה לו בסתר . שמע כלבא שבוע , והוציאה מביתו , . והדירה ( שלל ממנה ) הנאה מכל נכסיו . בימות החורף היו ןשנים במתבן ( אסם , ( היה מלקט תכן מתוך שערותיה . אמר לה : אלמלי היה 5 יךי ( אילו היה באפשרותי , ( הייתי נותן לך ירושלים של זהב ( תכשי 0 שצורת ירושלים חקוקה עליו ) [ ... ] אמרה לו : לך ולמד כבית המדרש . הלך וישב שתים עשרה שנה כבית המדרש לפני ר י אליעזר ורי יהושע . לארור שתים עשרה שנה חזר לביתו והביא עמו שנים עשר אלף תלמידים . שמע זקן אחד שאמר לה : עד מתי תשבי אלמנות חיים ? אמרה לו : אם יקשיב לי , ישב שתים עשרה שנים נוספות . אמר [ ר עקיבא : [ ברשות אני עושה . חזר וישב שת"ם עשרה שנים נוספות בבית המדרש . כאשר בא , הביא עמו עשרים וארבעה אלף תלמידים . יצאו הכל לקראתו . שמעה אשתו ויצאה אף היא לקראתו [ ... ] כשהגיעה אליו נפלה על פניה ונישקה את רגליו . דחפו אותה תלמידיו . אמר להם : הניחוה , שלי ו ^ לכם — שלה הוא " ... מעובד על פי תלמוד בבלי , כתובות ס"ב , ע"ב—סיע , ע"א תדרים ני , ע"א * . ךךש , מדרש ( ךךש = חקר , חיפש , למד , בירר : ( המדרש הוא אחת מדרכי הלימוד האופייניות של תורה שבעל פה . ההולכים בדרך זו , בודקים כל מילה ולעתים גם כל אות בפסוקי המקרא ולומדים מהם רעיונות ומסרים מעבר למה שכתוב בפסוק במפורש . דרך הלימוד של ה"ךרש" עומדת מול דרך ה"פשט , " החותרת בדרך כלל להבנת הכוונה הראשונית , הפשוטה של הכתוב בהקשר שבו הוא מובא . דרך המדרש משמשת את חז"ל לשתי מטרות עיקריות : א . מדרש הלכה : ליצירת הלכות חדשות ולביסוס הלכות מקובלות . ב . מדרש אגדה ו : להבעת מסרים בתחום ההגות והמוסר הרמוזים במקרא ( הן בסיפוריו והן בחוקיו . ( DDW הקיפוד מובא כאן על פי העיניד שנעשה כספר האגרה , אך נוספו לו כאן מקפר השלמות , על פי המקורות בתלמוד .
|
|