|
صفحة: A216
פעילות תצפית שטח ה ? נים וקליטת מים מטרת התצפית : להדגים את הקשר בין שטח הפנים לבין צורת הגוף . ציוד : 2 מלפפונים ירוקים בגודל זהה , סכין מהלך התצפית : א . חתכו את אחד המלפפונים לאורכו לסעיפים דקים ( ל"גפרורים . ( " ב . השוו את שטח הפנים של המלפפון השלם , לשטח הפנים הכולל של כל סעיפי המלפפון שחתכתם . סיכום התצפית : . 1 תארו את ממצאי התצפית : מה ההבדל בין שטח הפנים של המלפפון השלם לבין שטח הפנים של המלפפון , שנחתך לסעיפים דקים- נמקו . . 2 המלפפון החתוך מדגים את שטח הפנים של מערכת השורשים של הצמח . מה יש בשורש , שסעיפי המלפפון החתוכים מדגימים אותו. 3- הציעו דרך אחרת להדגים את הקשר בין שטח הפנים של גוף לבין צורתו . . 4 כתבו טענה על הקשר בין מידת ההסתעפות של השורשים לבין שטח הפנים הכולל של השורש ויעילות קליטת המים בצמח . הביאו סימוכין לטענה שלכם . . 5 ציינו דוגמה נוספת לחשיבות ההגדלה של שטח ה-נים באיבר של יצור כלשהו ( צמח , בעל–חיים או אדם , ( והסבירו אותה . שאלה : 1 במלפפון השלם שטח הפנים הוא הקליפה החיצונית ( צבעה ירוק כהה , ( ואילו במלפפון החתוך שטח הפנים גדול יותר , כי הוא כולל גם את השטחים הבהירים , שהתגלו לאחר החיתוך ( שטח הפנים של כל הסעיפים החתוכים . ( שאלה : 2 סעיפי המלפפון החתוך מדגימים את ההסתעפויות של שורשי הצמחים . שאלה : 3 אפשר להכין קובייה מפלסטלינה ( רצוי שתהיה בגודל נוח לחישוב שטח הפנים שלה , ( לחתוך אותה לקוביות קטנות , לחשב את שטח הפנים הכולל שלהן ולהשוותו לשטח הפנים של הקובייה הגדולה . לדוגמה , מכינים קובייה שמידותיה 4 X 4 X 4 ס"מ ושטח הפנים שלה 96 סמ"ר . חותכים את הקוביה ל64– קוביות שכל אחת מהן בגודל 1 X 1 X 1 ס"מ . שטח הפנים הכולל של כולן הוא 384 סמ"ר . החשיבה על דרך נוספת להדגמה מסייעת להבין טוב יותר את הקשר בין שטח הפנים של גוף לבין צורתו . שאלה : 4 טענה : ככל שהשורש מחולק לסעיפים דקים וארוכים יותר , שטח הפנים שלו גדול יותר . מכיוון שהמים נקלטים דרך שטח הפנים של השורש , כמויות המים הנקלטות בשורש מסועף ( בזמן נתון ) - גדולות יותר . שאלה : 5 דוגמאות : שטח הפנים העצום של הריאות או של הזימים , שהחמצן נקלט דרכם ; שטח הפנים של צינור העיכול , שהמזון המפורק נספג דרכו אל הדם ; שטח הפנים הגדול של אוזני הפיל , שדרכו חום נפלט מגופו . מלפפון חתוך לסעיפים
|
|