|
صفحة: A203
פעילות פעילות תצפית מעבר מים בצינורות העצה מטרת התצפית : להדגים מעבר מים בצמח . ציוד : גבעול של צמח , שבקצהו פרח בצבע לבן ( עדיפות לפרחי ציפורן , פטוניה או חרצית 3 , ( מבחנות , צבע מאכל אדום , צבע מאכל כחול מהלך התצפית : א . מלאו מבחנה אחת במי ברז , ואת 2 האחרות במים שערבבו בהם צבעי מאכל : באחת - צבע אדום , ובאחרת - צבע כחול . ב . העמידו את המבחנות זו ליד זו ( בצנצנת רחבה או במעמד מבחנות . ( ג . חתכו בזהירות את בסיס הגבעול לאורכו בסכין חד , ופצלו אותו ל3– חלקים . ד . הכניסו כל חלק מבסיס הגבעול החתוך אל אחת המבחנות . ה . צלמו או ציירו את הפרחים בתחילת התצפית , וכעבור 3-2 ימים . ו . ציינו מה קרה לכמות המים בכל מבחנה . ז . בחרו קטע גבעול , שהיה מחוץ ( מעל ) לתמיסות הצבע שבמבחנות . חתכו אותו לרוחבו , ובדקו אם אפשר להבחין בצבעים גם בתוכו . סיכום התצפית : . 1 תארו את ממצאי התצפית , והסבירו אותם . . 2 מדוע היה חשוב להכין תמיסות צבע. 3- האם התרחשה תנועה של מים מכל 3 המבחנות או רק מ2– מבחנות הצבעים- הסבירו . שאלה : 1 חלק מהפרח הלבן נצבע באדום , חלק אחר נצבע בכחול , וחלק נוסף נשאר לבן ( ללא שינוי . ( המים עלו בצינורות העצה , וגרמו לצביעת הפרח . במקרים רבים אפשר להבחין בצינורות ההובלה הצבועים גם לאורכו של הגבעול ( בחתכי האורך והרוחב שלו ) וגם בעלים . שאלה : 2 מכיוון שהמים שקופים , הצבע הוא שמראה לאן הגיעו המים . שאלה : 3 מים אדומים ומים כחולים עלו בצינורות העצה ( דרך חלקי הגבעול , שבסיסם היה טבול במים הצבועים ) עד הפרח . לכן סביר להניח , שגם מים חסרי צבע עלו בצינורות העצה . אילולא עלו , צפוי היה שחלק הפרח שנשאר לבן , היה מראה סימני התייבשות . מראה הצמח כעבור יומיים מראה הצמח בתחילת התצפית
|
|