صفحة: A172

פעילות פעילות ניסוי ( בהדגמה ) מים ושמן ? מה מתחמם לאט יותר ? מטרת הניסוי : להשוות את מהירות ההתחממות של המים לזאת של השמן . ציוד : מבחנה המכילה 20 גרם מים , מבחנה המכילה 20 גרם שמן , 2 מֵדי טמפרטורה , שעון עצר , אטבים , גזייה , מעמד למבחנות , כוס מהלך הניסוי : א . מודדים את הטמפרטורה ההתחלתית של המים ושל השמן . ב . שערו : איזה חומר יתחמם לאט יותר - המים או השמןג . מרתיחים מים ומוזגים לכוס עד מחצית גובהה . מכניסים אל המים הרותחים את המבחנות המכילות שמן ומים , ומפעילים את שעון העצר . ד . מודדים את משך הזמן שעובר עד שהטמפרטורה של המים ושל השמן במבחנות עולה ב . 40 C– תוצאות : העתיקו את הטבלה שלפניכם אל המחברת , ומלאו בה את כל הפרטים . מסקנה : איזה חומר מתחמם לאט יותר - מים או שמן- האם השערתכם התאמתה- שאלות . 1 מדוע היה חשוב בניסוי לקחת 20 גרם מים ו20– גרם שמן- . 2 אילו היה קיים יצור דמיוני , שבמקום מים היה בגופו שמן , כיצד , לדעתכם , הייתה הטמפרטורה של גופו משתנה בסביבה חמה , יחסית ליצור המורכב ממים- . 3 רוב הגוף של יצורים חיים מורכב ממים , שהם חומר המתחמם לאט ומתקרר לאט . איזה יתרון יש לכך- זהירות ! יש להקפיד שפתחי המבחנות לא יופנו לכיוון התלמידים , כדי שהנוזלים , המתחממים במבחנות , לא יתיזו עליהם . שאלה : 1 אלמלא נבדקו כמויות שוות של נוזלים , לא היינו יודעים אם זמן החימום השונה נובע מהכמות השונה או מתכונות החומרים השונות . כך בודדנו רק את המשתנה של תכונות החומר . שאלה : 2 מכיוון ששמן מתחמם מהר יותר ממים , בסביבה חמה יצור דמיוני זה היה מתחמם מהר יותר . שאלה : 3 היתרון : הגוף אינו מתחמם ומתקרר במהירות , וכך הוא שומר על טמפרטורה קבועה פחות או יותר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار