|
صفحة: A171
פעילות פעילות התנסות התאדות אצטון מטרת ההתנסות : לבדוק כיצד התאדות נוזל משפיעה על טמפרטורת הסביבה . ציוד : אצט-ן , טפי בפעילות זו נשתמש באצט-ן ( המוכר לנו כנוזל להסרת לק מציפורניים . ( מהלך ההתנסות : טפטפו מספר טיפות אצטון על גב כף היד . תוצאות : . 1 האם אתם רואים את טיפת האצטון על גב כף היד. 2- תארו : מה הרגשתם- מסקנה : . 1 מה קרה לאצטוןנסחו מסקנה , הנובעת מן התוצאה . . 2 הציעו פעילות אחרת , שתדגים את העיקרון הזה . המים מתחממים לאט ומתקררים לאט אם נכנסתם לשחות בים בבוקר או בצהריים , בוודאי שמתם לב שגם אם בחוץ כבר חם , מי הים עדיין קרים יותר מן האוויר . ומה קורה בערב- אז נעים יותר לשהות במי הים החמימים מאשר באוויר המתקרר . תופעה זאת נובעת מאחת מתכונות המים - למים יש חום סגולי * גבוה , ולכן הם מתחממים לאט ומתקררים לאט . מדוע תכונה זאת חיונית לקיומם של יצורים חייםהודות לחום הסגולי הגבוה של המים , היצורים החיים , שכאמור רוב גופם עשוי מים , יכולים לשמור על טמפרטורת גוף קבועה יחסית - לא להתחמם מהר מדי , כאשר הסביבה חמה , ולא להתקרר מהר מדי , כאשר הסביבה קרה . תכונה זאת של המים חשובה לשמירה על חום גופם של היצורים החיים , במיוחד בטמפרטורות סביבה קיצוניות . האצטון מתאדה מהר יותר מהמים , ולכן התחושה של הקירור חזקה יותר מאשר התחושה באידוי של המים . ניתן להרחיב את ההתנסות לפעילות חקר , שבה תיערך השוואה בין נוזלים , שקצב ההתאדות שלהם שונה ( כגון : מים , שמן ואצטון , ( ולראות את ההשפעה של הגורם המשפיע ( קצב ההתאדות ) על הגורם המושפע ( הטמפרטורה . ( פעילות נוספת שאפשר לבצע : להרטיב חלק מן הבגד ( לדוגמה שרוול , ( ולחוש בהבדלי הטמפרטורה בין האזור היבש לאזור הרטוב ( שהמים מתאדים ממנו . ( ח ? ם סג ? לי - כמות האנרגיה הנחוצה , כדי להעלות את הטמפרטורה של 1 גרם חומר במעלת צלזיוס אחת .
|
|