|
صفحة: A122
. 7 לפניכם מידע על תהליך עיכול המזון . קראו אותו . מידע : עיכול כשאנחנו רואים מזון או מריחים אותו , כבר אז המוח נותן פקודה לבלוטות הרוק להפריש רוק . כשאנחנו נוגסים את המזון נגיסה ראשונה , שרירי הלעיסה ושרירי הלשון מתחילים לטחון ולערבב את המזון בפה , ביחד עם הרוק . המזון מתחיל להתפרק . אנו בולעים אותו , והוא מועבר על–ידי הוושט אל הקיבה . בקיבה גם תהליך הטחינה וגם תהליך הפירוק נמשכים . מן הקיבה מרכיבי המזון עוברים אל המעי הדק . שם הפירוק נמשך בעזרת חומרים , שהגיעו מן הכבד ומן הלבלב . שם הם גם נספגים , ועוברים דרך דופנות המעי אל תוך נימי הדם הרבים . הדם מוביל את מרכיבי המזון אל תאי הגוף . א . על–פי מידע זה - אילו איברים וחלקים בגוף האדם משתתפים בפעולת העיכולמהו תפקידו של כל איבר / חלק בפעולת העיכול , ולאיזו מערכת הוא שייךהעתיקו את הטבלה שלפניכם אל המחברת וארגנו בה את המידע . ב . כיצד תהליך העיכול ממחיש את החשיבות של שיתוף הפעולה בין המערכות בגוף- . 8 ניתן לראות בנשימה ובעיכול מערכת אחת - מערכת האנרגיה . האם אתם מסכימים עם הטענה הזאת- הביאו תימוכין לדעתכם . שאלה : 1 א . חמצן ; ב . מרכיבי מזון ; ג . פחמן דו–חמצני ; ד . פסולת שאלה : 2 השלמת הטבלה לפי הסדר ( מימין לשמאל ) - טבלה ראשונה , שורה ראשונה : מערכת הנשימה , מערכת העיכול , מערכת העיכול ; שורה שנייה : מערכת ההובלה ( הדם , ( מערכת ההובלה ( הדם , ( מערכת ההובלה ( הדם ;( שורה שלישית : התא , התא , התא טבלה שנייה , שורה ראשונה : התא , התא ; שורה שנייה : מערכת ההובלה ( הדם , ( מערכת ההובלה ( הדם ;( שורה שלישית : מערכת הנשימה , מערכת ההפרשה ( השתן ;( שורה רביעית : אוויר , ביוב שאלה : 3 א . אחוז החמצן ירד , ואחוז הפחמן הדו–חמצני יעלה . ב . תהליך הנשימה - שחרור האנרגיה בתאים : החמצן מנוצל לפירוק מרכיבי המזון , ופחמן דו–חמצני נוצר . לכן אחוז החמצן ָקטן , ואילו אחוז הפחמן הדו–חמצני גֵדל . ג . גזים אינם יכולים להיכנס אל החדר האטום או לצאת ממנו , ולכן , כדאי לאדם לשבת ללא תנועה . ככל שיהיה פעיל יותר , תאי גופו יזדקקו ליותר אנרגיה , יצרכו יותר חמצן , וייצרו יותר פחמן דו–חמצני . שאלה : 4 סעיף ד . הנימוק : זרימת הדם אל השרירים גוברת , מספקת חמצן ומרכיבי מזון לתאי השריר הזקוקים לאנרגיה ומפנה מהם פחמן דו–חמצני ; זרימת הדם אל העור גוברת , ומפזרת לסביבה את החום , שנוצר בזמן פעילות תאי השריר . שאלה : 5 א . מערכת העיכול - קולטת מזון ומים מהסביבה . ב . מערכת ההובלה - מעבירה חומרים ממקום למקום בתוך הגוף . ג . מערכת ההפרשה - פולטת חומרים אל מחוץ לגוף . ד . מערכת העצבים קולטת מידע , מעבדת מידע ומתאמת בין הפעולות בגוף . ה . מערכת התנועה - מניעה את הגוף . ו . מערכת הנשימה - קולטת חמצן מן האוויר ופולטת פחמן דו–חמצני אל האוויר . שאלה : 6 סעיפים א , ב , ה , ז נכונים . תיקון לסעיף ג : זרימת הדם אל מערכת העיכול נחלשת . תיקון לסעיף ד : יותר פחמן דו–חמצני נפלט מן הריאות . תיקון לסעיף ו : צריכת החמצן בתאי השריר עולה . שאלה : 7 א . העיניים , האף והמוח ( איברי החושים ומערכת העצבים ) - קולטים את מראה המזון וריחו . הלשון ושרירי הלעיסה ( מערכת השרירים ) - טוחנים ומערבבים את המזון . בלוטות הרוק ( מערכת העיכול ) - מפרישות רוק , שמרטיב את המזון ומתחיל לפרק אותו . הוושט ( מערכת העיכול ) - מעביר את המזון מן הפה אל הקיבה . הקיבה ( מערכת העיכול ) - טוחנת את המזון ומפרקת אותו . הכבד והלבלב ( הקשורים גם למערכת העיכול ) - מפרישים חומרים , המפרקים את המזון . הדם ( מערכת ההובלה ) - מוביל מרכיבי מזון אל התאים . ב . תהליך העיכול ממחיש כיצד 4 מערכות , לפחות , משתפות פעולה : מערכת העצבים , מערכת השרירים , מערכת ההובלה ומערכת העיכול עצמה . רק שיתוף פעולה של כל המערכות האלה יבטיח שמרכיבי מזון יגיעו אל התאים . שאלה : 8 שאלה זו יכולה לשמש להבניה ולחיזוק מיומנות של טיעון , והיא מיועדת לתלמידים חזקים . נימוקים התומכים בטענה : שתי המערכות ביחד הן אלה שמעבירות אל הדם את החומרים , הנחוצים לשחרור אנרגיה זמינה בתאי הגוף - חמצן ומרכיבי מזון . נימוקים השוללים את הטענה : יש גם הבדלים גדולים בין שתי המערכות : הן נמצאות במקומות שונים בגוף ; וכן מערכת העיכול מטפלת בנוזלים ובמוצקים , ואילו מערכת הנשימה מטפלת בגזים .
|
|