صفحة: 17

מטרות הלימוד : . 1 התלמידים יכירו את מבנה מערכת ההובלה באדם ויבינו את התאמתה לתפקודה ברמת התא , האיבר והמערכת . . 2 התלמידים יבינו כיצד הקשר בין המערכות בגוף מבטיח את תפקודו התקין של הגוף השלם כמערכת על . . 3 התלמידים יכירו את גורמי הסיכון למחלות במערכת הדם ויבינו כיצד ההתנהגויות המומלצות תורמות לשמירה על בריאות תקינה של מערכת הדם . . 4 התלמידים יבינו את קשרי הגומלין בין המחקר המדעי לבין הטכנולוגיה , בתחומי מדעי החיים והרפואה לשיפור איכות חיי האדם והסביבה . הבהרות מתודיות : קשיים אופייניים ממחקרים בהוראת המדעים והמלצות להתמודדות עמם . 1 כיצד הצרכים החיוניים לתאים מובלים במערכת דם סגורה ? תלמידים רבים מבינים שמערכת ההובלה היא מערכת סגורה והדם זורם בה במסלול מחזורי , אך הם נתקלים בקשיים כשהם נדרשים להסביר כיצד הדם מוביל חומרים לתאים . בתשובה לשאלה זו , תלמידים רבים ” פותחים" את המערכת ו"מזרימים" את הדם אל תוך התאים , כדי לאפשר , לתפיסתם , את הובלת החמצן ומרכיבי המזון למטרתם . אי–ההבנה של מערכת ההובלה בתור מערכת סגורה נובעת במידה רבה מכך שהתלמידים רואים בעיני רוחם את צינורות הדם כצינורות שהדופן שלהם אטומה למעבר חומרים . קשה להם לדמיין את החמצן , הגלוקוז וחומרים אחרים מפעפעים דרך דופנות הנימים וקרומי התאים וכך מגיעים מן הדם לתאים . על–פי תפיסתנו היום–יומית , צינור שחומרים עוברים דרך הדופן שלו הוא צינור ” דולף , " שאינו תקין , ועל כן יש רתיעה מקבלת העובדה שהחומרים עוברים דרך הדפנות . אותו הדבר קורה גם בנוגע למערכת העיכול - גם שם תלמידים רבים פוסחים על תהליך הספיגה לדם ומפנימים רק את תפקיד פירוק המזון . . 2 סידור שגוי של זרימת הדם בכלי הדם השונים בתשובה לשאלה פשוטה , התלמידים מתבקשים לסדר את סדר זרימת הדם בכלי הדם , כלומר לפרט מהיכן ולאן הדם זורם בכלי הדם ( הלב , הנימים , העורקים והוורידים . ( תלמידים רבים , בכל גיל , משיבים על שאלה זו כך : הדם היוצא מן הלב זורם אל העורקים , משם לוורידים ומשם אל הנימים . הנימוק הוא כמעט תמיד אותו הנימוק : הדם זורם מן הצינור הגדול לבינוני , וממנו לצינור הקטן ביותר . טעות זו באה בהלימה לאי–ההבנה שהמערכת היא מערכת סגורה ולחוסר ההבנה של סדרי הגודל . אפשר להסיק ממנה שהמשיב אינו מבין שהעורקים מובילים דם בכיוון אחד - מן הלב , ואילו הוורידים מובילים דם בכיוון הנגדי - אל הלב . הוא אינו מבין את חשיבות הנים , שדרך הדופן שלו מתרחש מעבר החומרים . נראה שהתלמיד רואה בעיני רוחו מערכת של צינורות כמו מערכת אספקת המים לבתים , שבה המים זורמים מצינור עבה לצינור דק יותר ויותר , עד לצינור הדק ביותר המסתיים בברז שבכיור הבית . שם המערכת נפתחת והמים זורמים מחוץ לצינור . המלצה להתמודדות עם הקשיים : הדגשת חשיבותו של נים הדם בתור יחידה פונקציונלית של מערכת ההובלה - הדגשה זו מאפשרת ליישב את הסתירה , כביכול , בין היותה של מערכת ההובלה מערכת סגורה לבין תפקודה בהובלת חומרים לתאים . כאן חשוב להביא דוגמאות למעבר חומרים בין הדם שבנימי הדם לבין תאי הגוף , וכן למעבר חומרים בין הדם לאוויר שבנאדיות הריאה ובין צינור העיכול לדם . הבנת התהליך המרכזי המתרחש בנימי הדם מסייעת לתלמידים להבין גם את הסדר הנכון של זרימת הדם בכלי הדם השונים : מן הלב - לעורק - לנים - לווריד - ובחזרה ללב . כמו כן היא גם עשויה לסייע בהבנת מחזורי הדם . . 3 קושי בהבנה של סדרי גודל מיקרוסקופיים כדי להבין שאטומים ומולקולות עוברים דרך קרומי תאים , בין שמדובר בתאים המרכיבים את דופות נימי הדם ובין שמדובר בתאי הגוף שהחומרים מיועדים אליהם , יש להבין כי קיים הבדל גדול בסדר הגודל בין המולקולות והאטומים

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار