|
صفحة: 14
. 2 נושא ” הגוף כמערכת" נועד ליצור אצל הלומד תמונה שלמה של תפקודו של גוף האדם . בהוראת הנושא אנו ממליצים לשלב בין שתי נקודות מבט , ברמת המקרו וברמת המיקרו : א . נקודת המבט ברמת המקרו - מוכרת לילדים מחיי היום–יום ומתארת את פעולתן המשותפת של מערכות הגוף במצבים כגון ריצה , אכילה , שינה וכדומה . במצבים אלו הילדים חווים במישרין תחושות המעידות על הפעולות השונות של מערכות הגוף . מסיבה זו אנו ממליצים להתחיל את הוראת הנושא בניתוח תהליך כגון ריצה . ב . נקודת המבט ברמת המיקרו - עוסקת בנושא התא , צרכיו החיוניים והפקת האנרגיה בתוך התא . נקודת מבט זו מדגישה את העובדה שהתא הוא יחידת חיים בסיסית של הגוף ולא רק יחידת מבנה , וכי שיתוף הפעולה בין מערכות הגוף מאפשר לתא להשיג את צרכיו החיוניים ולהתקיים . מומלץ להתמקד בתרומתן של מערכות הנשימה , העיכול וההובלה להשגת הצרכים החיוניים לתאים . . 3 התלמידים אינם לומדים את נושא מערכות העיכול , הנשימה , התנועה והעצבים במהלך הלמידה בכיתות ז-ח , לכן מומלץ להקדיש זמן לחזרה על מבנה מערכות אלו ותפקודן . נקודת המוצא המומלצת לחזרה זו היא הבנת התפקוד של המערכות השונות בהקשר לפעולת הריצה - כיצד כל מערכת תורמת לפעולה זו. 4- החלוקה המקובלת למערכות היא חלוקה על–פי תפקוד , לדוגמה : למערכת השרירים תפקיד בתנועה , למערכת העצבים תפקיד בתיאום . עם זאת , חשוב להדגיש שוב , כי פעולה כלשהי אינה תוצאה של תפקוד של מערכת אחת אלא תלויה תמיד בשיתוף פעולה בין מערכות שונות . לדוגמה , תהליך הנשימה אינו יכול להתרחש בלא שיתוף פעולה בין מערכת הנשימה לבין מערכות השלד , השרירים , העצבים וההובלה ; תנועה היא תוצאה של שיתוף פעולה הדוק בין מערכת העצבים לבין מערכות השלד והשרירים , ולמעשה כל מערכות הגוף משתתפות בתהליך זה , וכן הלאה . יחסי הגומלין ההדוקים בין כל חלקי הגוף גורמים לכך שהגבולות בין המערכות השונות אינם תמיד ברורים , לדוגמה : שרירי הנשימה - האם הם שייכים למערכת השרירים או למערכת הנשימה- הצלעות - האם הן שייכות למערכת השלד או למערכת הנשימה- שרירי הלסת - האם הם שייכים למערכת השרירים או למערכת העיכוליתרה מזו , יחסי גומלין אלו יוצרים יחסי משפיע–מושפע הדוקים בין המערכות השונות . . 5 קושי אופייני העולה ממחקרים בהוראת המדעים : ניתוק בין המערכות . התלמידים מתארים את תפקוד כל אחת מהמערכות כעומד בפני עצמו , ואינם מבינים את הקשר ושיתוף הפעולה בין המערכות . הסכמה הבאה מן המאמר ( ראו הערה ( 1 מדגימה כמה קשיים אופייניים בתפיסת הקשר שבין האברים והתאים לבין מערכות הנשימה והעיכול . התפיסה המתוארת בחצים הדקים היא התפיסה המוקדמת יותר . על–פי תפיסה זו יש נתק מוחלט בין פעילות מערכת העיכול למערכת הנשימה , ובין פעילות מערכת הנשימה למערכת ההובלה : - האוויר נכנס לריאות ושב ויוצא מהן ( אין קשר למערכת ההובלה , לאברים ולתאים ;( - התחנה הסופית של מרכיבי המזון היא בדם ( אין קשר לאיברים ולתאים . ( בתפיסה המתוארת בחצים המקוקוים , כבר קיים הקשר בין מערכות העיכול לנשימה דרך מערכת ההובלה , אך עדיין יש נקודות של נתק : - החמצן מגיע אל הדם , אך כאן זו תחנתו הסופית ; - התחנה הסופית של מרכיבי המזון היא באיברי הגוף ( אין קשר לתאים . ( אחר כך מתפתחת התפיסה הנכונה ( מסומנת בחצים העבים , ( המתארת את הקשרים הנכונים בין האיברים והתאים לבין המערכות . 1 Journal of Science Education , vol . 19 , no . 5 : 509-526 Nunez F . and Banet E . ( 1997 ) Students' conceptual patterns of human nutrition . International
|
|