|
صفحة: 72
דעת הקהל גם לדעת הקהל יש השפעה רבה ביותר על העלאת נושאים לסדר היום הציבורי ועל קביעת סדרי עדיפויות בקביעת מדיניות . דעת הקהל באה לידי ביטוי באמצעות כלי התקשורת , פעולות ארגוני החברה האזרחית , מחקרים וסקרים ועוד . דוגמה מעניינת להשפעה של דעת הקהל על מדיניות חברתיתכלכלית היא בנושא הטלת מס על רווחי ההון , או בכינויו העממי - המס על הבורסה . ברוב המדינות הדמוקרטיות נהוג מס על הרווחים בבורסה , אך בישראל , במשך שנים רבות הייתה התנגדות ציבורית נרחבת למס כזה . בכל פעם שרשויות השלטון התכוונו להטילו - הן חזרו בהן , בלחץ הציבור . בסופו של דבר הונהג המס רק בשנת . 2003 ? מה דעתכם : האם בישראל לדעת הקהל יש השפעה של ממש על קובעי המדיניות ? דגם שיתוף האזרחים - הרשויות מזמינות את האזרחים להשתתף בעיצוב המדיניות לאחרונה מתפתח בעולם ובישראל דגם אחר של מעורבות אזרחית , דגם הפועל " מלמעלה למטה : " לא האזרחים הם היוזמים , אלא רשויות השלטון הן שיוזמות שיח ציבורי פתוח , שבו אזרחים שנושא מסוים נוגע להם , והמעוניינים להביע את דעתם , משתתפים בעיצוב המדיניות . זהו " דגם השיתוף" - דגם המבטא את הכרת השלטון בזכותם הדמוקרטית של האזרחים להיות מעורבים בתהליכי גיבוש המדיניות . עבור האזרחים , השיתוף הוא אמצעי להביע את עמדתם ולהשפיע ; עבור רשויות השלטון , השיתוף הוא אמצעי להיענות לרצון הציבור להשמיע את קולו , לזכות בלגיטימציה להחלטות מדיניות-שלטוניות , ולהגביר את האמון במוסדות השלטון . דגם שיתוף האזרחים עשוי לסלול דרך לשיפור איכותה של המדיניות הציבורית , להרחבת אופקיו של תהליך קבלת ההחלטות , ולחיזוק הדמוקרטיה . אולם , לעתים השיתוף הוא רק למראית עין , והשלטון משתמש בו כאמצעי להשגת הסכמה שקטה של הציבור לקווי מדיניות שכבר נוסחו . מקרים מסוג זה עלולים לגרום לניכור בין האזרח לבין הרשויות , לכרסום באמון ביניהם ולפגיעה בדמוקרטיה . ? א . מה הם , לדעתכם , היתרונות והחסרונות של דגם שיתוף האזרחים ? ב . הציעו נושא שיתאים לדגם זה , והסבירו מדוע הוא מתאים . בשנת 2008 נערך סקר דעת קהל שבדק את עמדות הציבור ביחס לישראל כמדינת רווחה . בסקר נמצאו המגמות הבאות לידי ביטוי בדיאגרמה : - הציבור הישראלי מצדד בעמדה העקרונית שלפיה האחריות המוטלת על המדינה לדאוג לאזרחים היא גדולה מהאחריות המוטלת על האזרחים לדאוג לעצמם . - הציבור גורס כי מידת התערבותה הרצויה של המדינה בכלכלה צריכה להיות בינונית עד גבוהה . - הציבור רואה מידה רבה של הצדקה בדאגה לאוכלוסיות החלשות . - הציבור מגלה נכונות בינונית לשאת בעלויות של מדינת הרווחה . מגמות מרכזיות בדעת הקהל בישראל לגבי מדינת הרווחה - לפי 4 מדדים דגם שיתוף האזרחים מתקיים הן במישור הארצי והן במישור המקומי . במישור המקומי דגם השיתוף נפוץ יותר . למשל , בנושא התכנון העירוני : אחד מעקרונות היסוד של התכנון העירוני הוא טובת הציבור , ושיתוף האזרחים מסייע לשלטון המקומי ללמוד מהי טובת הציבור ולגבש את מדיניות התכנון העירוני בהתאם . אחת הרשויות המקומיות שעשתה שימוש בדגם זה היא עיריית תל אביב
|
|