صفحة: 86

א 8 . יחסי מוען נמען מה ההבדל בין הוראות כגון : להגיש קר ; לשמור במקום יבש , רצוי לנער לפני השימוש , מערבבים עד ליצירת עיסה חלקה . לבין הוראות כגוף עליך לשלם את הקנס ; אין להכניס אוכל לאולם ; שלם את הקנס מיד , אסור לעשן . חשבו מה יקרה אם הנמען לא יבצע את ההוראות הראשונות , ומה יקרה אס לא יבצע את האחרות . מה ההבדל ביחס בין המוען לנמען בשתי קבוצות ההוראות ! בכל אחת מהקבוצות שוררים יחסי סמכות שונים בין המוען לנמען . הבדל זה יוצר לפעמים גם הבדל בלשון הוראות ההפעלה בשתי הקבוצות . כאשר שוטר רושם לנהג דוח תנועה , הכולל את ההוראה : עליך לשלם את הקנס תוך 90 ימים ... השוטר הוא בעל הסמכות והוא מתכוון שהנהג יבצע את ההוראה . יחסי סמכות כאלה נמצאים גם מאחורי הוראות במסגרות צבאיות , הוראות של החוק , תקנות שונות , כללי זהירות , ולעתים גם בהוראות שנותן מורה לתלמיד , מאמן לספורטאי ומעביד לעובד . אלה הן הוראות מחייבות . לעומת זאת , בהוראות כגון להגיש קר או רצוי לשמור במקום יבש , לנותן ההוראה אין כל סמכות להורות משהו לנמען , והנמען אינו חייב לבצע את ההוראות על פי חוק כלשהו . ההוראות הן בגדר המלצות ממומחה . הוראות מחייבות וגם הוראות ממליצות הן טקסטים של הפעלה , אך יש ביניהן הבדל ניכר מבחינת המחויבות של הנמען לבצע את ההוראות ( על ההבדל הזה בלשון בפרק "מבנים לשוניים" בהמשך . ( א 9 . סיכום : סימני היכר טקסט הפעלה הוא טקסט המכיל הוראות , הנחיות . הוא מדריך את הנמען לעשות פעולה כלשהי . לצורך זה הוא מפרק את הפעולה לחלקיה , ומביא בחשבון את האמצעים הדרושים , את מקום הפעולה ואת התוצר . טקסט ההפעלה מתמקד בנמען , מתחשב בו ופונה אליו ישירות , בדרך כלל . בהתמקדות זו צריך הכותב להביא בחשבון את ידע העולם של הנמען ואת הכישורים הדרושים לביצוע הפעולה . הכותב אמור להתחשב גם ביחסים שבינו לבין הנמען . האם אלה יחסים בין בר סמכא - אדם בעל סמכות - לבין אדם שאמור לקבל את סמכותו , או בין מומחה לבין אדם המעוניין או זקוק להמלצתו ? כל אלה משפיעים על הכתיבה ועל הבנה מדויקת ונכונה של טקסט ההפעלה . מספרים על מתכנת מחשבים חרוץ , שהיה רגיל לדייק בהוראות ובביצוען , ממש כמו המחשב . יום אחד לא הגיע לעבודה . חבריו המודאגים הגיעו לביתו , פרצו לדירה , מצאו אותו מוטל במקלחת חסר הכרה , ולידו מונחת שפורפרת ריקה של שמפו . על השפופרת הופיעו הוראות שימוש : . 1 הרטב את השיער . . 2 מרח מעט שמפו על השיער . . 3 הקצף היטב . A שטוף את השיער . . 5 חזור על הפעולה ...

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار