صفحة: 29

בתרשים של מבנה הטקסט "פנאי" קל לראות , שהוא בנוי משתי טענות מקבילות , הקשורות זו לזו ומחזקות זו את זו . לכל אחת מהן יש שרשרת של סיבות ותוצאות . זהו טקסט טענה , שבמבנה שלו יש גם קשרי סיבה ותוצאה . יש להניח שמרבית הטקסטים שתקראו יהיו מובנים לכם גם ללא רישום של המבנה , אך העירנות למבנה עשויה לעזור מאוד בהבנה של טקסט ארוך ובזכירתו ( למשל , כשאתם מתכוננים למבחן . ( תשומת לב למבנה עשויה לעזור גם בתכנון כתיבה של מאמר , או בסיכום של עבודת חקר . לא תמיד יש הכרח לרשום ניתוחים כאלה . אפשר להסתפק ברישום של רצף ההיגדים הראשיים ( הרעיונות ) או בתרשים , עם או בלי לכנות בשם מדויק את הקשרים ( היחסים ) הלוגיים . אך תמיד רצוי לחשוב על הקשרים האלה כדי להבין את הטקסט או כדי לתכנן את כתיבתו . רישומים כאלה עוזרים להבין שמבנה הטקסט העיוני הוא היררכי : יש נושא , ובתוכו יש תת נושאים מדורגים ומסתעפים , התלויים זה בזה וקשורים זה לזה כקשרים לוגיים שונים . הקשר הלוגי וההיררכיה בין ההיגדים . ההיגדים הראשיים , עיקרי הרעיונות לפי רצף הופעתם בסקסט . היצג חזותי של מבנה המאמר והקשרים הלוגיים שבתוכו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار