صفحة: 22

המרחב הקבוצתי מרחב הקיום של האדם כולל גם את המרחב הקבוצתי . * המרחב הקבוצתי מורכב מאוסף המקומות שבהם מצויות ופועלות הקבוצות החברתיות-תרבותיות שאליהן משתייך האדם . בין הקבוצות האלה נמצא את קבוצת הלאום , קבוצת הדת , קבוצת המעמד החברתי-כלכלי , * קבוצת המגדר * ( נשים וגברים , ( קבוצת הגיל ועוד . לרוב , כל אדם משתייך לכמה קבוצות . לדוגמה - המרחב הקבוצתי של תלמידה או תלמיד בתיכון עשוי לכלול את בית הספר - שם נמצאת קבוצת התלמידים ; את מקום המפגש של תנועת הנוער - שם נמצאת קבוצת חברי התנועה ; את האתר הווירטואלי ברשת האינטרנט - מקום המפגש של חברי הקבוצה של אחת מהרשתות החברתיות ; את המדינה - שהיא המקום של קבוצת אזרחי ישראל וקבוצת הלאום . כל אחד יכול להגדיר מהו המרחב הקבוצתי שלו , וכל אחד יכול גם להתבונן על מרחב מסוים " מבחוץ" ולהגדיר אילו קבוצות חברתיות-תרבותיות נמצאות בו . כך למשל , במרחב של מדינת ישראל מתקיימות זו לצד זו קבוצות רבות : יהודים , ערבים , דרוזים ועוד ; צעירים , מבוגרים וקשישים ; נשים וגברים ; ספרדים ואשכנזים ; אזרחים ותיקים ועולים חדשים ; דתיים וחילוניים ; עובדים זרים ועוד קבוצות רבות אחרות . לקבוצות השונות יש שאיפות בנוגע למרחב שלהן . בדרך כלל הן רוצות לעצב אותו לפי הערכים שלהן ולפי סגנון החיים שלהן , ולכן לעתים מתנהלת תחרות בין קבוצות שונות על השליטה במרחב . תחרות זו מתבטאת בקיום משא ומתן או בעימותים גלויים ; לעתים יש ניכור בין קבוצות באותו מרחב , ולעתים הן חיות בשלום זו בצד זו . ככלל , השליטה במרחב , באופיו ובעיצובו , היא תוצאה של משא ומתן וקביעת יחסי הכוחות בין הקבוצות השונות שבתוכו . אחת הקבוצות הבולטות על פני כדור הארץ היא קבוצת הלאום , המארגנת את המרחב העולמי למדינות . בקבוצה זו נדון בפרק הבא . ? . 1 שוחחו : לאילו קבוצות חברתיות-תרבותיות אתם משתייכים ? מהו המכנה המשותף של כל קבוצה ? . 2 האם הכיתה שלכם היא הומוגנית ( אחידה ) מבחינת הקבוצות החברתיות-תרבותיות הקיימות בה ? כמה קבוצות תוכלו לזהות ? היכן במרחב הבית-ספרי נמצאות הקבוצות השונות ? האם ישנה קבוצה מתבדלת ? האם יש קבוצה בולטת ? . 3 מצאו קבוצות חברתיות-תרבותיות בישראל המתקיימות בבידול מרחבי . בחרו קבוצה אחת והסבירו מדוע היא חיה במרחב בנפרד ? נתבונן בכמה קבוצות בולטות המשפיעות על עיצובו של המרחב : . 1 קבוצות דתיות : לעתים קיימות בתוך המרחב קבוצות דתיות שונות . היחסים בין בני הדתות השונות בתוך המרחב עשויים להיות טובים ומאופיינים בהשפעות הדדיות חיוביות , אך יש גם מצבים שבהם נוצר במרחב מתח בין הקבוצות הדתיות בנוגע לנושאים שונים . למשל , במרחב של העיר העתיקה בירושלים שורר מתח בין היהודים למוסלמים בנוגע לגישה להר הבית , ובמרחב של העיר המודרנית בירושלים נוצרים לא פעם מתחים בין האוכלוסייה היהודית החרדית לבין האוכלוסייה החילונית . לבנון היא דוגמה למרחב של מדינה , שבה שורר מתח בין מרחב קבוצתי - אוסף המקומות שבהם קבוצה מסוימת נוכחת ומתקיימת , ורשת יחסי הגומלין הקיימים בתוך הקבוצה . נוכחותה של הקבוצה במרחב משפיעה על עיצובו ואופיו של המרחב . מעמד חברתי-כלכלי ( סוציואקונומי - ( רמת החיים של קבוצת אוכלוסייה מסוימת . רמה זו נמדדת באמצעות סדרה של מדדים כמו : רמת ההכנסה , תנאי דיור , שיעור ההוצאות לצורכי תרבות , ספורט ובידור , הזמן והמשאבים המוקדשים ללימוד , לפנאי , לטיולים , לנסיעות . מגדר - הגדרה חברתית של התפקידים שממלאים גברים ונשים בחברה . הבחנה מגדרית אינה מתייחסת להבדלים הביולוגיים בין שני המינים אלא לאופן שבו החברה מגדירה את התפקידים של נשים וגברים בתוכה . על קבוצת הלאום - ראו עמוד . 27

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار