|
صفحة: 16
עידוד הקריאה : " טעם של עוד " ... " כל הספרים מדברים אלינו , אבל ספר טוב יודע גם להקשיב " , כתב מארק האדון , מחבר הספר " המקרה המוזר של הכלב בשעת לילה . " החוקרת האמריקאית לואיז רוזנבלאט מתארת בספרה " קריאה כחקר " את האופן שבו ספרים " מקשיבים " לנו , ואת המרכזיות שלהם בחינוך . לדבריה , קריאת ספרים מציבה לקורא הצעיר את " קשת הבחירות , השאיפות והערכים שמתוכם האדם אורג את הפילוסופיה האישית שלו " . במפגש עם הספר התלמידים חיים את חייהן של דמויות , משערים את תוצאות מעשיהן , וחווים את האישור או את הדחייה של החברה לגביהם . הספרות הופכת למעבדה ידידותית ואידיאלית , שבה סיעור מוחין לקראת תוצר כתוב – בפרק " עניין משפחתי " ( כיתה ה ) הדיון מוביל לכתיבת טיעון , ובפרק " דמויות מופת " ( כיתה ו ) הדיון מוביל לבחירת דמות מופת שהקבוצה תתמקד בה . קריאה בקול של יצירה ספרותית פעילויות קריאה בקול הוצמדו לחלק מן היצירות הספרותיות שנכללו בספרים . הפעילויות דורשות הכנה מצד הלומד הן מבחינת הדיוק והרהיטות של הפקת הטקסט בפני מאזינים , והן מבחינת הצעת פרשנות אישית לטקסט . לדוגמה , בפרק " נר זיכרון " ( כיתה ה ) מתבקשים התלמידים לבחור קטע מתוך ספר קריאה , ולהגיש אותו בצורה דרמטית בפני חברי הכיתה . בפרק " משאלות " ( כיתה ו ) הם מתבקשים לקרוא בקול שיר שאין בו ( כמעט ) סימני פיסוק , ולתת את פרשנותם האישית לעובדה זו . הצגת נושא בפני הכיתה " הפקת טקסטים דבורים כדי לשתף אחרים בנלמד מחייבת ארגון היררכי של הידע שנרכש , החלטה על החלוקה הפנימית של הטקסט , שיקול דעת לגבי אוצר המילים המתאים לנושא ולידע הקודם המשוער של השומעים " . מתוך : תה " ל , עמ ' 78 בפרק " קרוב ללב " ( כיתה ה ) מתבקשים התלמידים לתעד סיפור של התחלה , באמצעות ריאיון עם אדם שהסכים לחלוק עמם את התנסותו . לאחר מכן הם מתבקשים להציג בפני הכיתה את הסיפור . בפרק " דמויות מופת " ( כיתה ו ) מתבקשים התלמידים לבחור דמות המהווה מבחינתם דמות מופת ( דמות ראויה לחיקוי , ( לאסוף מידע אודותיה ולהציג את הדמות בפני הכיתה בליווי של מצגת .
|
|