|
صفحة: 4
הצעות להוראה תהליך של הכנת תוצר ) במקרה זה - אוגדן המלצות על מקומות בילוי עם המשפחה ( תהליך של הכנת תוצר מציע סיבה אמיתית לקריאה חוזרת ונשנית של טקסטים , קריאה קפדנית , מדויקת ומכוונת ) על מנת לזהות את מאפייני הסוגה , על מנת לאסוף פרטי תוכן מתאימים , ) וכן התנסות בסוגים שונים של קריאה : קריאה מרפרפת וקריאה דקדקנית , קריאה של הטקסט כולו וקריאה של חלקים מן הטקסט ועוד . תהליך של הכנת תוצר מעביר בטבעיות רבה את האחריות לפעולה אל התלמיד ומזמין אותו ליזום . שאלות כמו : מה לקרוא ? מה לכתוב ? כמה לקרוא ? כמה לכתוב ? איך לקרוא ? איך לכתוב ? - שאלות כאלה עולות מתוך צרכים אמיתיים במהלך הכנת התוצר , והתשובות ניתנות על-ידי התלמיד-היוצר ועל-ידי שותפיו להכנת התוצר . תהליך של הכנת תוצר משמעו העברה של טקסט מאופן ייצוג אחד לאופן ייצוג אחר ) מטקסט כתוב בסוגה אחת לטקסט כתוב בסוגה אחרת , מטקסט כתוב לטקסט ויזואלי או להיפך וכו . ) ' בתהליך העברה זה התלמיד עושה פעולות שונות של רה-ארגון הטקסט מארגונו המקורי . תהליך של הכנת תוצר שיתופי מזמין ומזמן מצבים שונים של שיח דבור שאנחנו מעוניינים שהילדים יתנסו בהם : דיון עיוני , תיאורטי ולעתים גם פילוסופי על טקסט , ניסיונות שכנוע , הערת הערות , הבעת הערכה , שיח פרגמטי במטרה למצוא פתרונות לבעיות שצצות במהלך היצירה ועוד . אפשרויות להצגת הקשר להכנת התוצר "אוגדן המלצות לבילוי נעים" פעילות לקראת יום המשפחה התכוננות לחופשה ) סוכות , חנוכה , פסח , החופש הגדול ( סיפור אישי של תלמיד או של מורה : " אתמול ביקרתי עם אחי בתערוכת מכוניות וראיתי מכונית מרוץ . " ... סיפור כזה יכול לזמן את רעיון הכנת האוגדן המשותף . 1 מתוך : חינוך לשוני באמצעות הכנת תוצר - סיפורי הוראה על-פי מרקם סיפורים מפי יהודי אתיופיה , מטח 2001 פלד נ' וש' בלום-קולקה ) 1992 ( בין דיבור לכתיבה ; כתיבתם של ילדים בכיתות א-ג , מעגלי קריאה , , 21 עמ' 127-111 תוכנית הלימודים בחינוך לשוני , עברית - שפה , ספרות ותרבות , ירושלים התשס"ג : כותבים לנמענים שונים ולמטרות שונות עמ' 78-77
|
|